هرچند نبینی تو ولی ملت ایران ..شیریست که بر پرچم خورشید نشان است

۱۳۹۱ مرداد ۴, چهارشنبه

سالگرد درگذشت رضا شاه بزرگ، پدر ایران نوین


زاده سرزمین سبز و خرم "سواد کوه" از خطه دلیران طبرستان و مازندران، آخرین منطقه ای که به اعراب تسلیم شد و اولین بود که از یوغ خلفای عباسی خلاص گشت؛ مردمانی که هزاران سال با عزت و افتخار گذران زندگی کردند و شجاعت و فداکاری هاشان در برابر دشمن خارجی زبانزد بود که فردوسی لب به تحسین پهلوانانش می گشود. ۱۳۵ سال پیش و در شهر زیبای آلاشت در ارتفاعات سواد کوه در بلندای دامنه فیروزکوه بود که کودکی به نام رضا زاده شد تا منشا تحولاتی شگرف برای ایران در نیم قرن پس از آن شود.

به  یک سال نبود که یتیم شد و تحت قیمومیت مادرش -نوش آفرین- در تهران پرورش یافت و تنها ۱۴ سالی داشت که وارد فوج قزاق گشت. با اراده بود و مراتب پیشرفت نظامی را به همت خود پیمود و برای آن حاضر به مماشات و باج دادن به دولتیان و افسران ارشد خود نبود، چه حتی در مقابل افسران درجه دار روسی هم کمر خم نمی کرد و چون سرهنگی قزاق به او تند خویی می کند، رضای جوان پاگون های آن افسر ارشد روس را کند و به زمین انداخت. خشونت و تندخویی ذاتی داشت ولی هنگامی که به درجه سردارسپاهی رسید، علیشاه نامی که در زمان قزاقی با او نزاع و درگیری داشت را بی کینه درجه داد تا به درجه سرلشگری رسد. 

دوران  سیاه قاجار به پایان می رسد و رضا خان به پادشاهی ایران سوگند یاد می کند. سلطنت رضا شاه مقدمه ای می شود برای رنسانس اجتماعی و صنعتی و اصلاحات ریشه ای در ایران. شرح خدمات پادشاه ایران طولانی است؛ اوضاع  کشوری را که در آستانه از هم پاشیدگی و تجزیه بود سر و سامانی داد و امنیت شهروندان را تامین کرد، دادگستری نوینی بنا نهاد و قضاوت و اوقاف را از سیطره روحانیون خارج کرد، ارتش نوین ایران را بوجود آورد و ایرانیان را صاحب شناسنامه و اسم و رسم ساخت و ... 

 رضا شاه است که به زور سرنیزه چادر از سر زن  ایرانی پایین کشید گرچه آن را باید در ظرف زمانی خود سنجید. او آرمانی داشت که رهایی یک جامعه از شرّ خرافات و موهومات بود و دست یابی زنان به حق انسانی‌ خویش و موفق هم بود که نیم قرنی پس از او، بیش از نیمی از دانش آموختگان دانشگاه‌ها را بانوان شامل می‌‌شوند و در همین دوران جمهوری اسلامی به بالاترین مدارج علمی‌ و شغلی‌ رسیدند.  در زمان پس از دوران سیاه قجری که زن نه آزادی داشت و نه دخالتی در "اجتماع" و "بیرون از خانه" که حتی حق انسانی‌ هم  برایش قایل نبودند و حکم وسیله را در آشپز خانه و بستر داشت، رضا شاه سخت‌ترین کار عمرش را کرد که به ایرانیان نگویند "وحشی" و "عقب افتاده" و نیمی از ایرانیان که اسیر در خانه بودند وارد اجتماع شوند و به دانشگاه بروند و تحصیل کنند.

ارتش ایران مقهور قدرت نظامی برتر دو ابرقدرت زمان می شود و شورای عالی دفاع کشور، صلاح را در مصالحه  و مذاکرات سیاسی می بیند؛ ایران اشغال می شود و پادشاه شکست خورده ایران ناچار از تبعیدی همیشگی. پادشاه، تا آخرین لحظات عمر پیگیر مسایل کشورش بود و امید به شنیدن اخبار خوشی از وطن داشت. ۴ مرداد ۱۳۲۳، رضا شاه بر اثر بیماری قلبی ناشی از رنجی که از دوری از وطن داشت درژوهانسبورگ بدرود حیات می کند. پیکرش مومیایی شده و به مصر برده می شود تا در مسجد رافعی قاهره به ودیعه گذاشته شود.

جالب این است که بریتانیا از پیکر بیجان پادشاه ایران هم وحشت داشت و بردنش به ایران را بر نمی تابید. هفت سال پس از آن بود که پیکر رضا شاه در لباس نظامی خود -که حتی محروم از بردنش به تبعید گاه بود- به وطن باز گردانده می شود تا  ۲۸ سالی بعد که متجاوزانی دیگر، تاب بودنش در وطن را نیاورند.

۱۸ نظر:

  1. دورود بر آریآ مرد,, خوجسته زآد روزه,, شآه شآهآن ,, سردآر سپه میر پنگ پهلوی.

    پاسخحذف
  2. جآوید ایرآن شآهآن شآهی _۲۵۷۱_

    پاسخحذف
  3. http://libertyforiran.com/shamshiri/blog/?p=356

    پاسخحذف
  4. بسیار به جا نوشتی خورشید نشان گرامی

    از خودم و تاریخ سرزمینم خیلی شرمنده هستم که پیکر رضا شاه بزرگ، پدر ایران نوین در دور دست ها به خاک سپرده شده است، در حالی که امام راحل طلایی با گنبد طلایی در کنار جانباختگان ما، از جنگ، اعدامی ها، تا جنبش سبز، آرام خوابیده است

    پاسخحذف
  5. درود بر روان پاکش .درود برخاندانش و درودبر بازماندگانش که ایران را دوست نداشتند بلکه ایران وایرانی را می پرستیدند

    پاسخحذف
  6. روحش شاد باور کنید هر روز برای شادی روحش دعا میکنم وقتی عکسش رو میبینم میگم اگر دنیای دیگری هست امیدوارم در عالیترین درجات باشه و روح بزرگش قرین رحمت ابدی . همیشه فکر میکنم هر چه دارم از این مرد بزرگه وگرنه الان باید مثل زنان قاجار توی پستوی خانه ام مانده بودم و بچه های قد و نیم قد بزرگ میکردم روحت شاد رضا شاه کبیر

    پاسخحذف
  7. روانش شاد
    به امید فردای ایران

    پاسخحذف
  8. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
  9. لعنت بر رضا شاه و هفت سلاله اش که قومیت ها را به تمسخر کشید و این را تبدیل به یک فرهنگ کرد

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. گوساله من هم اول یه الاغ مثل تو بودم ولی بخودامدم واز این خواب کصیف اسلامی بیرون 
      امدم و فهمیدم که چقدر این حکومت ادم کش اسلامی حقیروبدبخت است حالا برو یه کمی در
       مورد این اخوندها مطالعه کن اگر سواد داری.

      حذف
  10. درود برخاندان پهلوی
     من خودم را نمی بخشم که کورکورانه بدانبال جمهوری نکبت اخوندی ضدایرانی راه افتادم وازاونها حمایت کردم ننگ و نفرین بر هرچی جمهوری خواه باد.زنده باد ازادی.

    پاسخحذف
  11. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
  12. با سپس از نوشتهٔ شما.

    روزی خواهد رسید که فرزندان ما و فرزندانشان بی‌ طرفانه در مورد این پادشاه بزرگ و پسر ایران دوستش بی‌ طرفانه قضاوت و قدر دانی کنند.

    بدون پادشاهان پهلوی ایران امروز با افغانستان دورهٔ طالبان فرقی‌ نداشت.

    پاسخحذف
  13. درود بر شما
    خوشحال میشم با شما تبادل لینک داشته باشم
    در صورت تمایل برایم پیغام بگذارید
    پاینده ایران

    http://navayeghalam.wordpress.com/

    پاسخحذف
  14. http://libertyforiran.com/shamshiri/blog/

    پاسخحذف
  15. جاوید رضا خان کبیر

    پاسخحذف

تمام نظرات را می‌‌خوانم و اگر سخن تازه‌ای باشد، پاسخ می‌‌دهم. تنها خط قرمز "خورشید نشان"، ناسزا گویی و آوردن واژگان توهین آمیز است که با پوزش بسیار، حذف می‌‌شوند; و بجز آن، پذیرای هر اندیشهٔ مخالفی هستم. از خوانندگان گرامی‌ خواهش می‌‌کنم که از باز کردن "لینک" هایی که در بخش گفتمان‌ و بوسیلهٔ کاربران ناشناس گذشته شده است خود داری کنند که برخی‌ از آنها مشکوک به آلودگی "تروجان" و "بد افزار" هستند!