۳۵ % بنزین مصرفی این روزها در ایران حاوی متانول است. متانول، ماده ای بسیار سمی است که حتی در تماس زیاد و استشناق الکل، خطر کما و مرگ وجود دارد. ماده ای بسیار خطرناک برای چشمان که حتی در تماس با بخارات این الکل در فضا، با صدمه دیدن دائمی سیستم عصبی بینایی خطر کوری هم است. تماس مداوم با متانول، جدا از اختلالات ژنتیکی به ارگانهای داخلی بدن، کبد، مغز، سیستم عصبی، پوست و ... صدمات جدی و دایمی وارد می کند. سردرد، سرگیجه و تهوع هم از اثرات جانبی دیگر آن ماده است جدا از اینکه می تواند سبب استهلاک و خوردگی شدید قطعات خودرو شود (منبع +).
این در حالی است که استاندارد اروپا تا ۳% استفاده از این مشتق الکل را مجاز می دارد و در آمریکا و کانادا هم از الکل اتانول (غیر مضر) و تنها تا حداکثر ۱۵ و ۱۰% استفاده می شود که آن هم نوع خودروهای فروخته شده در این کشور ها برای استفاده از بنزین مخلوط شده با اتانول طراحی شده است. پیش از تشدید تحریم های بین المللی، بیش از ۱/۳ بنزین مصرفی در ایران وارد می شد که پس از آن با تولید بنزین بی کیفیت و ارزان با اکتان کمتر از ۸۵ حاوی سرب و درصد بالایی از گوگرد جبران گشت *. جبرانی که به بهای جان و سلامتی ملیونها ایرانی تمام می شود؛ جایی که جمهوری اسلامی مساله بنزین را به امنیت خود مربوط کرده است و حاضر به پذیرش شکست نیست که عدم توانایی خود در تامین بنزین مصرفی مرغوب را اعلام بدارد تا لااقل جان ایرانیان بیش از این به خطر نیفتد.
*بر اساس گزارشی، روزانه تا ۲ ملیون لیتر ترکیب ارگانیک MTBE به بنزین تولیدی در داخل اضافه می شود که از سال ۲۰۰۴ استفاده از آن در امریکا ممنوع شده است. تحقیقات نشان داده است که حتی استفاده از این ترکیب در بنزین جدا از استنشاق بخارات آن، سبب آلودگی پایدار آبهای زیرزمینی و خاک می شود (+).
*بر اساس گزارشی، روزانه تا ۲ ملیون لیتر ترکیب ارگانیک MTBE به بنزین تولیدی در داخل اضافه می شود که از سال ۲۰۰۴ استفاده از آن در امریکا ممنوع شده است. تحقیقات نشان داده است که حتی استفاده از این ترکیب در بنزین جدا از استنشاق بخارات آن، سبب آلودگی پایدار آبهای زیرزمینی و خاک می شود (+).
فقط و فقط باید راجع به این موضوع اطلاع رسانی کرد تا ما ساکنین ایران بفمیم چه جهنمی برایمان درست شده
پاسخحذف