هرچند نبینی تو ولی ملت ایران ..شیریست که بر پرچم خورشید نشان است

۱۳۹۱ تیر ۶, سه‌شنبه

جناب بهرام مشیری! خود به ورطه "مغلطه گویی" افتاده اید ....


نفرت، دروغ، تهمت، شایعه پراکنی و تمسخر؛ واژگانی است که از دیدن یکی از برنامه های تلویزیونی بهرام مشیری می توانم از  ایشان تصور کنم. همانطوری که جناب مشیری درابتدای برنامه خواسته بودند که اگر کسی انتقادی دارد ایشان را تصحیح کند، مطالبی در مورد سخنان ایشان می نویسم. پیشتر، در مقاله دیگری در مورد ایشان نوشتم که برای نابود نشدن ایران حاضر به هر کاری هستم و نفس مذاکره و صحبت با هیچ  کسی -اسراییل- را مذموم نمی دانم (از اینجا بخوانید).

بهرام مشیری می فرمایند که طرفداران مشروطه این آرزو را دارند که آمریکا مردم ایران را بمباران کند تا بتوانند شاه بشوند. آقای مشیری گرامی! خود سالها است که از مغلطه کاران تاریخ می نالید ولی خود چنین بی پایه و بی سند و از روی عصبانیت شعار می دهید و قضاوت می کنید و با رگ گردن برآمده، مغلطه می کنید. لطف کنید بفرمایید که کجا رضا پهلوی و یا مشروطه خواهان چنین خواسته ای داشته اند تا من از شما پوزش بخواهم!

ایشان می گویند که رضا پهلوی گفته است که گاندی و ماندلا شده است! باید از جناب مشیری پرسید که کجا رضا پهلوی چنان سخنی را گفته است و آیا جز این بود که خودش را "شاگرد" مکتب گاندی می داند و او را سرمشق خود قرار داده است؟! رضا پهلوی که خود می گوید سالها با علاقه زیاد نوشته های گاندی را می خوانده است و تحت تاثیرش بوده و الهام گرفته است.(+)

آقای مشیری! دیگران را به "گنده گویی" متهم می کنید و نمی بینید که خود چطور بی پروا و تنها از روی حدس و گمان سخن می گویید. شما خود فردی درس خوانده و آکادمیک هستید و واقفید که برای هر سخن باید سند و دلیلی باشد و چنین رفتاری شایسته شما نیست.

آقای بهرام مشیری! خود در مصاحبه دیگری بهترین نوع حکومت برای ایران را پادشاهی مشروطه می دانید چرا که به زعم تان ایرانیان اشرافیت را می پسندند. می گویید که اگر رضا پهلوی پیشقدم برای کنگره ملی شود به ایشان می پیوندید و برای خانواده ایشان احترام قایلید. گفته بودید که رضا پهلوی یک دارایی سیاسی برای اپوزیسیون جمهوری اسلامی است و ایشان را تشویق به تداوم کار سیاسی کرده بودید؛ ولی چه شده است که اینچنین در فرصت کوتاه تغیر رای داده  و می گویید که در وجنات رضا پهلوی، احوالات دموکراتیکی ندیده اید که خودش را نشناخته است و گنده گویی می کند!

ایشان با قیافه ای حق به جانب از رضا پهلوی بازخواست می کنند که آیا حاضر است ۱۰  دقیقه برای وطنش به زندان رود؟ با دستی گذاشته شده بر چانه می پرسند که "گاندی شدی؟". ایشان انگار خود را معیار وطن پرستی و درجه شهامت دیگران می دانند؛ به چه آسانی تحقیر می کنند و بی پایه تهمت می زنند. همین تازگی بود که شاهین نجفی را مضحکه کردند و با ترسو خواندنش او را کوبیدند (+)؛ در حالی که حتی وقتی نگذاشته بودند تا مصاحبه شاهین با بی بی سی فارسی را ببینند و ندانسته تهمت زدند و افترا بستند.

جالب است که خلبان بودن رضا پهلوی را به تمسخر می گیرند که ضامنی برای تخصص ایشان در دنیای سیاست نیست و می گویند اگر تحصیل دیگری هم کرده اند من نمی دانم! کاش ایشان بجای اینکه به قول خودشان "چانه بازکنند"، کمی تحقیق می کردند و با یک جستجو ساده در اینترنت به میزان تحصیلات رضا پهلوی پی می بردند. و آیا خلبان بودن رضا پهلوی چه ربطی به فعالیت های سیاسی ایشان دارد؟ و مگر کسی از جناب مشیری پرسشی کرد که چطور از دانش شیمی به فردوسی شناسی رسیده اند؟ ایشان می فرمایند که رضا پهلوی گفته است که "تاج گزاری" کرده است و سپس با عصبانیت عینک خود را بر میز برنامه می کوبند و به دوربین خیره می شوند تا بهت خود از آن سخنان را نشان دهند، ولی طبق معمول نقل قولشان بی پایه بوده است و هیچ گاه چنین سخنی را از زبان رضا پهلوی نشنیده ایم.

رضا پهلوی در مصاحبه اش می گوید دوست دارد به هنگام رفتن به ایران سفر کند تا جای جای وطن را بشناسند و جناب مشیری به تمسخر می گویند که "مگر رضا پهلوی چه کاره است"؟ گویی که همگان برای کارهای خود باید اجازه ایشان را هم داشته باشند و با جنابشان هماهنگی کنند. رضا پهلوی هم البته با گفتن این جمله که به جای جای ایران می خواهد سفر کند به زعم استاد گرامی می خواسته است به دیکتاتوری برسد!!

می گویند که رضا پهلوی با حتی تجزیه طلبان هم که می نشیند به مانند خودشان صحبت می کند تا آنان را خوش بیاید. جناب مشیری! منبع این سخن شما کجاست؟ چه زمان شخص رضا پهلوی چنان کرد و سخنی به سود اقلیت تجزیه طلب بر زبان راند و کجا با آنان مراوده کرد؟

ایشان از رضا پهلوی می خواهند که "به وطن خدمات نکند" و پادشاه مشروطه باشد؛ ولی مگر جز این بوده است؟! مگررضا پهلوی جز این خواسته بود که باید بی ادبانه مورد خطاب جناب مشیری قرار بگیرد؟ مگر رضا پهلوی بجز این می خواهد  که اگر هم نقشش پادشاه باشد، آن یک مسوولیت نمادین است؟! مگر همان نقش نمادین، "خدمت" نیست که رضا پهلوی می خواهد چنان کند و اگر هم شاهی نبود به مانند یک شهروند عادی در خدمت جامعه باشد؟ جناب مشیری! شما مغلطه می کنید و آسمان و ریسمان را به هم می بافید و با بازی کلمات به این جا می رسید که رضا پهلوی می خواهد ساواکی جدید و حکومتی دیکتاتوری  بر پا کند!  

ایشان از تمام برنامه مصاحبه یک ساعته صدای آمریکا با حضور رضا پهلوی و مهندس شریعتمداری (+) در مورد سکولاریسم، تنها یک جمله رضا پهلوی را شنیدند که خودمانی حرفی زده بود و آن را سوژه ای برای مسخرگی می یابند؛ خود ولی  گفتارهایی  چون "توضیح بده ببینم" ، "چرا دروغ میگی"، "دوستان کودتاچی"، "اعلی حضرت همایونی رضا پهلوی"، "به قول اصفهانی ها پیتوک (؟) نیستیم"، "گنده گویی می کنی"، "خجالت هم خوب چیزی هست"، "شنوندگان حرفهای رضا پهلوی  افرادی سفیه هستند و آن شکل فکر می کنند" و "رضا پهلوی چیزی یاد نگرفته است"، " باز سر و کله رضا پهلوی پیدا می شود" ، "پسر جان"، "تو چه کاره ای" ، "چی بلدی؟" و .... از زبان خودشان را نمی شنوند که  با سخیف ترین کلمات، به تخریب شخصیت پرداخته اند. 

از شنیدن این همه مغالطه و سخنان سست و بی پایه از شخصیتی علمی چون بهرام مشیری متاسف و البته بهت زده شدم.

*کاریکاتور از رادیوزمانه

۲۵ نظر:

  1. harchand man az sohbathay e Moshiri khosham miad vali ba nevisandeh movafegham ke sohbatha khali az kineh nistand.afsoos.payandeh Iran.

    پاسخحذف
  2. یشان مصداق کامل، "چهار پایی‌، بر او کتابی چند" هستند. انتقاد همیشگی‌ در قالب کلمات زیبا و با لحن طلبکارانه، بدون ارائه راه حل از مشخصات بارز چنین کسانیست، که نزد آخوندهای بی‌ چشم و رو نیز تا به حد زیادی دیده میشود. هرچند این جناب مشخصا مطالعه بیشتری در زمینه تاریخ ایران داشته ولی‌ روحیه حق به جانب و طلبکار، بدون ارائه دلیل قانع کننده و منطق "واضح و بدیهیست که علم بهتر از ثروت است" بیشتر ریشه در تربیت آخوندی این جناب دارد که همیشه قصد در پنهان کردن آن دارند و جالب اینکه از نظر اکثریت نیز پنهان مانده.

    در کلّ ایشان و برنامه‌شان را که بیشتر به درد خانمهای خانه دار لوس انجلسی یا کسانی می‌خورد که بیشتر اطلاعات خود را پای منبر آخوندها یا از رادیو و تلویزینهای لوس آنجلس و یاا صدا و سیمای جمهوری اسلامی میگیرند، نباید زیاد جدی گرفت.

    پاسخحذف
  3. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
  4. من احترام زیادی برای آقای بهرام مشیری قائل هستم اما نظر او را در باره شاهین نجفی نپسندیدم و افراطی گری او در باره آقای رضا پهلوی را هم غیر معقول میدانم. شاهین نجفی خواننده بزرگ و شجاعیه و انگ "ترسو" به او نمی چسبه. شاهزاده رضا پهلوی هم اگر چه در کار سیاسی اش اشتباهات زیادی کرده اما شایسته ضربه های مشت آقای بهرام مشیری نیست.
    از سوی دیگه، آقای رضا پهلوی به جای الهام گرفتن از گاندی بهتره خودش باشه. گاندی در بستر فرهنگ هند ظهور کرد. آقای پهلوی ایرانیه و وجود مستقلی داره. هواداران او دوست دارند رهبر سیاسی شان استقلال رای داشته باشه نه اینکه به این و آن آویزان بشه. به نظر من ایشان باید با فعالین نسل جوان مشورت کنه و پیر پاتالی های متملق را به دور بندازه.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نظری کاملا‌ منطقی‌ و به دور از تعصب بی‌ جا، ممنون.

      حذف
  5. با احترامی که برای بهرام مشیری دارم منهم میگویم که ایشان " چیزه قهوه ای" خورده اند که بخواهند درباره دکتر شفا افاضه فرمائی کنند. دکتر شفا عضو بسیاری از اکادمیهای علمی دنیا بود و اقای مشیری یک کتاب هم در ردیف کتابهای او ندارد و هیچ مقام علمی هم در دنیا ندارد. این حرفهای او را باید در ردیف اشتباهات و ناکامل بودن بنیهٌ تفکری او دانست. برایش متاسفم که برای مبارزه با علیه سیستم سلطنتی مشروطه وارد ورطه مشاطه گری سیاسی و سفسطه گری در گفتار و گفتمان در حد حرفهای اخوندی شده اند. و البته شاید از ترس اخوندها و ترس از جانش به این حتاکی ها رو اورده است.

    پاسخحذف
  6. این جناب مشیری که با مغلطه های بی حد خود سعی دارد در جوامع ایرانی بیشتر مطرح شود. ایشان با اجرای برنامه در تلویزیون بانام سر زمین جاوید که تنها چیزی که در ان مطرح نیست و نبوده جاودانگی سر زمین است ان چنان در افکار خود غوطه ور است و ان چنان اسمان ریسمان و ضد ونقیض میبافد که انسان بسلامتی فکر ایشان شک میکند. این بزرگوار یک روز ان شیخ کراواتی غلی شریغتی را انسان شریف و اگاهی مینامد و روز دیگر ایشان رایک فرد مذهبی عقب مانده. اصلا ایشان را زیاد جدی نگیرید بهر حال 37 سال زندگی در غربت افسردگی و روانپریشی هم بدنبال دارد که متاسفاته گریبان ایشان را گرفته

    پاسخحذف
  7. بدبختی‌های ما ایرانیا که ۱ ، ۲ تا نیست، اینم از روشنفکران سیاسیون و مبارزان مون اولویت اول زیراب زنی و تخریب و تحریف به جای آگاهی‌ رساندن و مبارزه !!!!! ملت بدبخت و ستم دیدهٔ ایران چه گناهی کردن که باید فدای خود خواهی‌ و نادانی امثال تو یا بنی صدر بشن!!!؟؟

    پاسخحذف
  8. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
  9. متاسفانه داستان آقای مشیری هم مثل بقیه ما ایرانی ها این است که همه فکر میکنیم علامه دهر هستیم و در همه زمینه ها از من بهتر در کل دنیا وجود نداره. آقای دانشمند، مخالفت شما با ارتجاع و خرافات به روی چشم. تا اینجا رو که اروپایی ها چند قرن پیش آغاز کردند ولی شما دوباره به همون چاهی افتادید که در هر نظام دیکتاتوری بطور اتوماتیک همه واردش میشن. شما رو به خدا یک زره هم جای شک در اندیشه های خود بگذارید. یعنی همون کاری که هر انسان آکادمیک در یک تحقیق علمی میکنه و این یک روش هاست. هر انسان علمی در هر زمینه علمی فقط یک خشت به ساختمان مورد نظر اضافه میکنه و تازه هم ممکنه یک نفر دیگه بیاد اونو برداره و یک خشت دیگه بزاره. والی برداشت من از تمام سخنرانی های شما (متاسفانه نمیتونم بگم کار علمی) شما این هاست که شما جای هیچ شکی باقی نمیگذارید که ممکنه ذره ای اشتباه میکنید یا ممکن که جای اصلاحی وجود داشته باشه. پیشنهاد میکنم که یک مقدار در شیوه های خود تجدید نظر کنید! همون آرزوی ماه ما ایرانیان در مورد سران جمهوری اسلامی.

    فقط میخام اضافه کنم که من طرفداره سلطنت نیستم، فقط این مقاله فرصتی بود که نکته ای که چند سال در ذهنم بود رو براتون بنویسم.

    بهترین آرزوها : بهروز

    پاسخحذف
  10. با اين سخنان گزينشي معلوم است كه تنها قصد تخريب شخصيت داريد اما بهتر است كه به جاي تحريف سخنان مشيري، منبع سخنان او يعني مصاحبه رضا پهلوي با فوكوس و پاسخ محمد اميني به او را مورد توجه و پاسخگويي قرار ميداديد اما به نفع شما نيست كه به اصل ماجرا به جاي اين حواشي بي اهميت بپردازيد!!!! http://www.akhbar-rooz.com/article.jsp?essayId=46304

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. در مورد ترجمه اشتباه سخنان رضا پهلوی با این مجله آلمانی بارها توضیح داده شد... حالا شما دوست دارید کماکان آن را پیرهن عثمان کنید این گوی و این هم میدان!

      حذف
    2. داریوش نازنین ، وقتی کسی خود را به چارپایی میزند ، روشنگری بی فایده است. این دوستان وحشت از رأی مردم در انتخابات آزاد دارند و حاضرند این رژیم بماند ولی ایرانی به پای صندوق رای نرود.

      حذف
    3. چارپا كسي است كه بدون چوپون همايوني نمي تواند به زندگيش ادامه بدهد و سنگ استبداد اين وآن را به سينه مي زند تا به كاه و يونجه اش برسد!!!!

      حذف
    4. اگر اهل صندوق راي بوديد از حالا مشغول تيز كردن چماقهايتان نبوديد! خودتان هم مي دانيد كه بين مردم جايي نداريد وگرنه اربابتان مي توانست به جاي خودشيريني براي اسرائيل و اعراب، رو به مردم ايران بياورد و يك بيانيه بدهد تا ببينيم درون كشور چقدر پشتيبان دارد!!!!

      حذف
  11. آقای رضا پهلوی، پاسخ را از راه یک بررسی بسیار علمی به پرسش گر و از آن راه به مردم ایران داده اند:

    «نام مرا هرکس در ایران می شناسد. اگر من از شما خواهش کنم با موبایل خود شماره ای را در ایران بگیرید، مردم آن سوی خط من را می شناسند... من رهبری ملی هستم. می توانم نلسون ماندلایی باشم، مهاتما گاندی ای باشم»!

    دست مریزاد! مردم در ایران نام ایشان را می شناسند، باور نمی کنید به هرکس که می خواهید در ایران زنگ بزنید و بپرسید که آیا آن ها فرزند شاه پیشین را می شناسند و هرآینه پاسخ آری بود، همین برای پذیرش رهبری ایشان کافی است. گستاخانه تر هم این است که آقای رضا پهلوی که تا به امروز هزینه ای متحمل نشده و از برکت داراک پدری که گزارشی از آن را کسی ندیده زندگی کرده اند، خویشتن را با قهرمانانی مانند ماندلا و گاندی مقایسه می کنند که تا پای جان و به بهای از دست دادن همه چیز، در راه سربلندی و آزادی مردم شان کوشیدند. آیا اندکی فروتنی برازنده کسی نیست که ساعتی را در زندان به سر نبرده، روزی را بیمناک از زندگی خانواده اش نبوده، پاسی را بدون داراک بسیار نگذرانده و شبی را در تبعید و دربه دری سر بربالین ننهاده است؟ اگر ایشان، اینک که هنوز به جایی نرسیده اند، دیوار ادعایشان به کیوان برسد و خویشتن را تالی گاندی و ماندلا بدانند، فردا که زبانم لال به جایی برسند چه خواهند کرد و کدام سخن خودستایانه از زبانشان جاری خواهد گردید و چگونه درباره وجود نازنین خویش داوری خواهند کرد؟ مگر مردم ایران پیامد آن خودبزرگ بینی بیمارگونه پدرشان را فراموش کرده اند که خویشتن را بزرگ ترین رهبر سیاسی و اقتصادی جهان می دانست و در آستانه آغاز انقلاب، در اندیشه یاری رسانی به گرفتاری های کشورهای بزرگ غربی بود؟

    پاسخحذف
  12. سخنان زیانبار و نادرست، در بخش های دیگری از گفت و گوی مدعی تاج و تخت از دست رفته پهلوی نمایان می شوند:
    - در این که آقای رضا پهلوی، در وجود دولت های قرون وسطایی و واپس مانده عربستان، بحرین و قطر، هم پیمانانی برای براندازی جمهوری اسلامی می یابند و شادمانی خود را از این که آن دولت ها، بیش از غربی ها، هوادار قیام مردم ایران برای دست یابی به دموکراسی و حقوق بشر اند، پنهان نمی سازند؛
    - در این که آقای رضا پهلوی، ناراست گویانه چنین می نمایانند که گروه گسترده ای از مردم ایران، برای ورود «مهاجمان خارجی»، دوچشم به راه و دوگوش بر پیغام بسته اند و برای مداخله نظامی در سرزمین شان، روزشماری می کنند.

    ایشان، از این هم فراتر رفته و درایت عربستان سعودی و کشورهای زیردستش را می ستایند که دریافته اند «مسئله اصلی نه برنامه اتمی که حکومت است. سعودی ها و بحرینی ها و قطری ها این را می دانند. چنین می نماید که فقط غرب فراموش کرده است.»

    آیا ایشان به راستی براین باور اند که دل مشغولی شیوخ عربستان سعودی که هنوز پروانه رانندگی را هم به زنان کشور خود نمی دهند و سلطان بحرین که راهپیمایی های مردم کشور خویش را به یاری سربازان عربستان به خون کشید، دموکراسی و حقوق بشر در ایران است؟ آیا ایشان برآنند که دولت هایی از این دست، هم پیمانان اپوزیسیون دموکرات ایران برای دستیابی به دموکراسی و حقوق بشر به شمار می آیند و مخالفان تبعیض و خودکامگی در ایران، باید با چنین نیروهایی هم پیمان شوند؟ چنین سخنان نادرست و به دور از خرد، شاید کمک های مالی برای آقای رضا پهلوی را درپی داشته باشد، که گویا داشته است؛ اما هیچ یک از آن دولت های یاد شده را، دلبند و وارسته دموکراسی و سکولاریسم در ایران نمی سازد. ذات نایافته از هستی بخش، کی تواند که شود هستی بخش؟

    پاسخحذف
  13. با گفته و نظر آقای بهرام مشیری کاری ندارم، ولی قطعاً رضا پهلوی بیجا میکنه که بخواد شاه بشه، مگه ارث باباشه. پدر بزرگش هم از یکی دیگه دزدیده بوده.

    پدرش که یکی از بزرگترین دلایل بدبختی های امروزی ماست، خودش هم که اصلاً یعنی هیچی هم حتی نیست.

    البته نیازی با گفتن این مطالب نیست، چون خودش و چند نفر طرفدار مفت خورش مگه خوابش رو ببینند.

    فکر کرده چون خیلی ها میگن دوره شاه پهلوی بهتر از الان بود، الان هم خواهان برگشت ایشون هستند

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. man kari be shah va moshiri nadaram vali dost daram ye kon az abjit bokonam zod biyaresh koskesh

      حذف
  14. درود به آقای مشیری که کم کم داره راهش را از سلطنتیون جدا میکنه با حسن داعی بیشتر نزدیک میشه
    مثل اقای شهرام همایون
    اقای رضا پهلوی تنها حامیش همان تلویزیون مسخره ایران اریایی است که 10 تا بیننده هم نداره
    در بین کانالهای ماهواره مشروطه خواه
    تنها تلویزیونهای کانال یک و پارس در ایران بیننده دارن

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ridam be shah va moshiri kos va kon abjit chand? mikham 2 ta tasho yeki konam bemiri

      حذف
  15. آقای مشیری نازنین ، رابطه خود با خاندان قاجار را توشیح دهید تا مشکل ژنیتیکی شما با خاندان پهلوی برای هم میهنانمان آشکارتر شود. سپاسگزارم

    پاسخحذف
  16. اقای شهرام وفادار نازنین عزیز دل برادر تو چرا بی جهت خودت را جر میدهی . کسی نگفته شاهزاده رضا پهلوی شاه ایران میباشد. تو قدم جلو بگذار و کاندید شاه شدن یا رئیس جمهور شدن را اعلام کن. من اولین کسی هستم که بتو رای میدهم . مشروط بر اینکه بگوئی مامان و بابای سر کار چه کسانی هستند. یعنی خودت را بعنوان یک انسان زنده بما ایرانی ها معرفی کنی. زیاد جوش نزن اقا. خودت بیا میدان عزیز چه کسی بهتر از سرکار

    پاسخحذف
  17. تنها خاصيت اين اپوزسيون اين شده كه بشينند منتظر تا رضا پهلوى يك حرفى بزند يا يك كارى بكند تا با بى انصافى تمام به خودش و پدر و پدربزرگش حمله كنند. يكى نيست به اين استاد بگه مشگل دوره محمد رضا شاه را امثال شما با انقلاب ٥٧  حل كرديد، حالا بگذاريد مردم خودشون انتخاب كنند. نياز نيست شما و امينى خط به خط مصاحبه را مغرضانه و با بى ادبى تحليل كنيد. انصاف هم بد چيزى نيست. 

    پاسخحذف
  18. بهترین کار برای رضا پهلوی آن است که برود به امور اداری سرمایه ی میلیارد دلاریش که پدر مرحومش از ملت ایران دزدیده و برای وی و خاندانش به ارث گذاشته مشغول شود و در ضمن کمی هم تمرین سخن گفتن به زبان پارسی را بیاموزد زیاد سخت نیست حتی با ضریب هوشی پائین ایشان هم این امر میسر است

    پاسخحذف

تمام نظرات را می‌‌خوانم و اگر سخن تازه‌ای باشد، پاسخ می‌‌دهم. تنها خط قرمز "خورشید نشان"، ناسزا گویی و آوردن واژگان توهین آمیز است که با پوزش بسیار، حذف می‌‌شوند; و بجز آن، پذیرای هر اندیشهٔ مخالفی هستم. از خوانندگان گرامی‌ خواهش می‌‌کنم که از باز کردن "لینک" هایی که در بخش گفتمان‌ و بوسیلهٔ کاربران ناشناس گذشته شده است خود داری کنند که برخی‌ از آنها مشکوک به آلودگی "تروجان" و "بد افزار" هستند!