هرچند نبینی تو ولی ملت ایران ..شیریست که بر پرچم خورشید نشان است

۱۳۹۱ اسفند ۲۵, جمعه

آیا بریتانیا از حتی پیکر بیجان رضا شاه وحشت داشت؟!


رضا شاه بزرگ در پایان شکست در مخاصمه ای تحمیلی با قدرتمند ترین نیروهای زمان خود -بریتانیا و روسیه- به ژوهانسبورگ تبعید شد تا پایان عمر خود را دور از وطنی بماند که  از زمانه سیاه قجری به دوران مدرن عصر حاضر هدایتش کرد. پادشاه ایران، تا آخرین لحظات عمر پیگیر مسایل کشورش بود و امید به شنیدن اخبار خوشی از وطن داشت. ۴ مرداد ۱۳۲۳، رضا شاه بر اثر بیماری قلبی ناشی از رنجی که از دوری از وطن داشت درژوهانسبورگ  بدرود حیات گفت. پیکر مومیایی شده اش به مصر برده شد تا در مسجد رافعی قاهره به ودیعه گذاشته شود.

ولی بریتانیای کبیر حتی از پیکر بیجان پادشاه مستعفی ایران هم وحشت داشت و بردنش به ایران را بر نمی تابید که حتی از  برتن کردن و بهمراه بردن لباس های نظامی و تشریفاتی رضا شاه بزرگ هم در هراس بود. هفت سال پس از آن بود که پیکر رضا شاه در لباس نظامی اش به وطن باز گردانده شد تا  ۲۸ سالی بعد که متجاوزانی دیگر، تاب بودنش در وطن را نیاورند.

۵ نظر:

  1. " برای ایران دوست بودن باید شرف ایرانی داشت "
    مسبب کودتا منم
    از آنجایی که اثرات دوره " انحطاط " مفهوم و معانی عقاید را سلب کرده و یکرشته کلمات و الفاظ خالی از معنی ،قائم مقام حقایق قرار داده اینست که در بعضی جراید پس از یکسال که از کودتا گذشته تازه دیده میشود در اطراف ان قلم فرسایی میکنند آیا با حضور من مسبب حقیقی کودتا را تجسس کردن مسخره نیست ؟.
    کسی میتوانست مسبب این اقدام شود که تمام عمرخود را جزو صف و قشون صرف کرده . اغراض حقیقی مستشاران خارجی را ، از هر طبقه و صنفی در خرابی بنیان این مملکت عملا استنباط کرده باشد .
    اشخاصی میتوانستند در مقام اجرای این مقصود برایند که مدت عمر در کوه و بیابان جان خود را در راه این مملکت بر کف دست گرفته و تشخیص داده باشند که زمامداران نالایق پست فطرت ، تمام فداکاریهای آنها را به هیچ شمرده و تمام زحمات افراد قشونی را فدای صد دینار منفعت خود نموده اند .
    آری هرکس نمیتوانست پرده این شمایت کاریها را دریده ، دستهای خارجی را از گریبان این مملکت بیچاره قطع و به خود سری و بی لیاقتی و منفعت طلبی مزدوران داخلی ختمه دهد . این یک فکری نبود که در اثر گردش در باغ "کاخ گلستان" و اتاق های گرم انشاد شده باشد ، کسی را در این مورد یارای اقدام و عمل بود که بدبختی که بدبختی و بیچارگی را در جلوی چشم ، بطور عبرت دیده و تمام ان بیچارگی ها را با تمشیات هیولاهای عجیب و غریب کرسی نشینان "تهران " موازنه کرده باشد .
    با کمال افتخار و شرف بشما میگویم که مسبب حقیقی کودتا منم ، این راهی است که پیموده ام و از اقدامات خود ابدا پشیمان نیستم .
    من از اقدامات خود در پیشگاه عموم ابدا شرمنده نیستم . من نمیخواستم تحمل نمایم که نفوس بیچاره "ایران " و هموطنان بدبخت من به فروش اجانب آمده و پست فطرتان تهران هم اسناد این مبایعه را امضا میکنند .
    برای من طاقت فرسا بود که این ملت بیچاره سالی ده کرور تومان مخارج قشون را از" بیوه زنهای فقیر کرمان و بلوچستان " دریافت نموده و ان وقت یک نفر دزد ده سال در اطراف "قم "و" کاشان" و تا دروازه " تهران " مشغول شرارت و راه زنی و سپس بعضی از مرکزیان را هم در تمام دزدیها ، شریک و انباز ببینم ، آری تحمل این شداید و مظالم برای من و هر کس که خود را پرورده این آب وخاک میداند کمر شکن و طاقت فرسا بود و با لا خره با حقوق بشریت من مخالف بود که ببینم و مشاهده کنم یک جمعی پست فطرت دون همت نالایق ، رشته ارکان مملکت را گسسته و در صدد ان هستند که بحیات استقلالی مملکت و ملت خاتمه داده و در تمام موارد مختصر نفع شخصی را بر ارکان یک مملکت سه هزار ساله ترجیح و مرجح سازند .
    من به پیشرفت و منظور و مقصود "" مقدس "" خود مطمئن هستم و در تمام موارد از خدای ایران و روح ملت خود استمداد میجویم ، زیرا غیر از این دو نقطه اتکا به هیچ نقطه ای متکی نبوده و نخواهم بود.
    وزیر جنگ - رضا
    دوم برج حوت ١٣٠٠
    برابر ٢٣ جمادی الثانی ١٣٤٠ قمری
    فرازهای هست از اعلامیه رضا شاه کبیر بنیان گزار ایران نوین که برخلاف تمام آنچه که قجرها وبعد از ان شورویها در جنگ سرد برای تصاحب ایران بافته بودند و هنوز هم خوراک تعدادی بیسواد است حقانیت وی و ایران دوستی ان مرد بزرگ بر مردم ایران آشکار شده و شما به خوبی در این اعلامیه میبیند که روزگار ایران دارد به همان روزگاری بر میگردد که میهن دوستی به نام رضا شاه برای ان قیام کرد .
    برگرفته از : شرح زندگانی من (تاریخ اجتمایی و اداری دوره قاجاریه ) عبداله مستوفی جلد سوم چاپ سوم ١٣٦٠ انتشارات زوار
    آدم برفی

    پاسخحذف
  2. انقلابی کردیم انقلابستان که خر از خنده غش کرد
    آنچنان فضای ٥٧ تیره و تار و سرابی شد
    که هادی خرسندی وافوری هم انقلابی شد
    وی که قبلا خایه سناتور مسعودی میمالید
    نا گهان با خدا گشت و حالی به حالی شد
    محسن پزشکپور که با خرج دولت حزبی زد
    وی که با یاری دولت وکیل مجلس میشد
    بعد از بلوای ١٧ شهریور سال ٥٧
    روزه سیاسی گرفت ونماز خواند و الهی شد
    انقلابی کردیم ما ملت مشنگ
    از سر بیکاری ، برای خنده
    شبها روی دیوار عکس خمینی و شریعتی
    کلیشه میکردیم و میگفتیم
    کس خواهر گذشته و حال و آینده
    زندانی سیاسی که پاسبان میکشت و از زندان آزاد شد
    ناگهان برایمان چه گوارا شد
    فیلسوفی گشت و قهرمانی تو خالی
    که با مردم کوچه و بازار
    مشغول دیدن آقا در ماه شد
    روشنفکر قلابی عزیز که ..
    دمی از وافور و منقل و خانم بازی غافل نبود
    ته ریشی گذاشت ، تسبیحی به دست گرفت
    سیگار هما کشید و محو اسلام انقلابی شد
    ان حزب طراز نوین طبقه کارگر
    یعنی حزب خائن توده
    کاندید ریاست جمهورش یک آخوند
    ان هم چه آخوندی از ته جدول لیگ دسته چهار
    یعنی شیخ صادق خلخالی بیسواد عامی شد
    انقلابی کردیم انقلابستان
    خر از شدت خنده به زمین افتاد
    دست و پا میزد و غش کرد
    هرچه داشتیم و داشتید از دست دادید و بعد
    برایش از آخوند گدایی کردید :

    برادر اجازه هست کمی روسری را بالا بزنم ؟
    برادر آستین کوتاه تا اینجا که جرم نیست ؟
    آقا تورا به خدا بنزین را هزار تومن نکنید ؟
    آقا دلال این دارو برای بیمار قلبی هست ارزان حساب کن
    آقا راننده طلاهایم را بردار این هم موبایل فقط به من تجاوز نکن
    برادر به خدا قسم ما نامزد هستیم بکش پایین ما هم بکنیم یعنی چه ؟
    بعله .......
    جاکشا پول نفت را شاه درب منزلتان میداد
    شکر کیلویی ١٧ ریال گوشت کیلویی ٧٥ ریال
    بنزین ٦ ریال و با مایو کنار دریا
    شما نسل ٥٧ بیسواد زمان شاه پادشاهی کردید

    ریدید به کشور ما
    یعنی کار انقلابی کردید ؟
    abazrghfary

    پاسخحذف
  3. وقتی میگید برای ایران دوست بودن باید شرف ایرانی داشت گویا بقیه ملتها همه بی شرف هستن از دید شما نژاد پرستان فاشیست؟؟خدا را شکر این فاشیستهای سلطنتی جرات جسارتی هم ندارن که آماده باشن برای رسیدن به اهدافشون کاری بکنن فقط گویا منتظر حمله امریکا هستن مثل اعلی حضرت که امریکا انگلیس کودتای 28 مرداد را براش راه انداختن
    اما در مورد رضا قلدر باید بگم که مگه میشه انگلیس از نوکر غلام حلقه به گوش خودش بترسه؟اگر انگلیس از اون وحشت داشت میشه بفرمایید کودتای 28 مرداد برای به قدرت رساندن پسرش سرنگون کردن مصدق کار کی بود؟؟لابد قیام 28 مرداد بود که روسپیها و چاقوکشا انقلاب کردن؟؟تف به سلطنت چه سلطنت فقیه چه شاه

    پاسخحذف
  4. چرا راه دور بریم دوست عزیز!؟ هنوز هم بد از ۷۰ سال هر جا که اسمی از اون مرحوم به میان میاد خائنین به وطن و سرسپردگان به بیگانه هم حضور پیدا میکنند که وظیفهٔ تاریخی خود را انجام بدهند ،از بی‌ شرفی و وقاحت این جماعت همین بس که به جای عذر خواهی‌ از مردم زجر کشیده ایران و جبران خیانت و خسارتی که به خاک و ریشه و فرهنگ و ثروت و... (که البته با توجه به عمق فاجعه به هیچ وجه قابل بخشش و جبران نیست) هنوز هم خودشون رو صاحب حق میدونند و واسه ایران نسخه میپیچند" شرم بر شما که به هیچ چیز جز منافع فرقهای حزبی خود فکر نمی‌کنید شرم بر شما که حتا به لاشه‌ی بی‌ جان ایران هم رحم نمی‌کنید و مثل لاشخور در انتظار مرگ ایرانید ننگ بر شما وطن فروشان..

    پاسخحذف
  5. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف

تمام نظرات را می‌‌خوانم و اگر سخن تازه‌ای باشد، پاسخ می‌‌دهم. تنها خط قرمز "خورشید نشان"، ناسزا گویی و آوردن واژگان توهین آمیز است که با پوزش بسیار، حذف می‌‌شوند; و بجز آن، پذیرای هر اندیشهٔ مخالفی هستم. از خوانندگان گرامی‌ خواهش می‌‌کنم که از باز کردن "لینک" هایی که در بخش گفتمان‌ و بوسیلهٔ کاربران ناشناس گذشته شده است خود داری کنند که برخی‌ از آنها مشکوک به آلودگی "تروجان" و "بد افزار" هستند!