هرچند نبینی تو ولی ملت ایران ..شیریست که بر پرچم خورشید نشان است

۱۳۹۲ مرداد ۴, جمعه

رضا شاه بزرگ پدر ایران نوین، مستند جذاب شبکه "من و تو" با فیلم و عکس های تاریخی هرگز دیده نشده



شبکه من و تو مستندی بسیار جذاب در مورد بزرگ مرد تاریخ ایران -رضا شاه- می سازد و بیش از یک ساعت آرشیوی از عکس و فیلم های تاریخی ارایه می کند که پیش از آن دیده نشده بود و هر لحظه آن دیدنی است. رضا شاه بزرگ ،زاده سرزمین سبز و خرم "سواد کوه" از خطه دلیران طبرستان و مازندران، آخرین منطقه ای که به اعراب تسلیم شد و اولین بود که از یوغ خلفای عباسی خلاص گشت؛ مردمانی که هزاران سال با عزت و افتخار گذران زندگی کردند و شجاعت و فداکاری هاشان در برابر دشمن خارجی زبانزد بود که فردوسی لب به تحسین پهلوانانش می گشود. ۱۳۵ سال پیش و در شهر زیبای آلاشت در ارتفاعات سواد کوه در بلندای دامنه فیروزکوه بود که کودکی به نام رضا زاده شد تا منشا تحولاتی شگرف برای ایران و رنسانی اجتماعی و صنعتی و اصلاحات ریشه ای در نیم قرن پس از آن شود. 

ارتش ایران مقهور قدرت نظامی برتر دو ابرقدرت زمان  شد و شورای عالی دفاع کشور، صلاح را در مصالحه  و مذاکرات سیاسی دید؛ ایران اشغال شد و پادشاه شکست خورده ایران ناچار از تبعیدی همیشگی. پادشاه، تا آخرین لحظات عمر پیگیر مسایل کشورش بود و امید به شنیدن اخبار خوشی از وطن داشت. ۴ مرداد ۱۳۲۳، رضا شاه بر اثر بیماری قلبی ناشی از رنجی که از دوری از وطن داشت درژوهانسبورگ بدرود حیات می کند. پیکرش مومیایی شده و به مصر برده می شود تا در مسجد رافعی قاهره به ودیعه گذاشته شود.

جالب این است که بریتانیا از پیکر بیجان پادشاه ایران هم وحشت داشت و بردنش به ایران را بر نمی تابید. هفت سال پس از آن بود که پیکر رضا شاه در لباس نظامی خود -که حتی محروم از بردنش به تبعید گاه بود- به وطن باز گردانده می شود تا  ۲۸ سالی بعد که متجاوزانی دیگر، تاب بودنش در وطن را نیاورند.

فیسبوک  خورشیدنشان 




۸ نظر:

  1. عکس بالا مربوط به نبش قبر کریم خان زند بدستور رضا شاه کبیر ( و به درخواست سران و معتمدان زندی شیراز)بود که به شیراز منتقل کردند .لازم به ذکرست آقا محمدخان قاجار بعلت کینه شدیدی که نسبت به کریم خان زند داشت ،دستور داد تا جسد کریم خان را پای پلکان کاخ گلستان دفن کنند تا وی هربار از روی خشم و کینه و عقده ،کریم خان را تحقیر کند .درود بر رضاشاه کبیر و مرگ بر آقامحمدخان آخوندنواز

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. irani aziz dorod bar reza shah va marg bar in akonde koni tazi mohamadi va marg bar kamenie va tof be gor komenie haramzadeh ba akonde koni moft kor...iran azad az akonde tazi mohamadi va shah va komonist..

      حذف
  2. من دست تو را میبوسم ای شاه ی شاهنشاه

    پاسخحذف
  3. wagti tarikheman ra nadanim blahaye badtar ham sareman miayad rouhe rezashah shad ba khomayniyo ale akhondaye engelisi lanate abadi bad

    پاسخحذف
  4. به جز آخوندهای انگلیسی‌ و بقیه جنایت کاران حکومت اسهالی (اسهال طلب و اصول گرا و چپ و راست) ایران دشمنان دیگری هم داره که شامل همین گروهک‌ها و فرقه‌های چند نفره تروریست تجزیه طلب می‌شه که رضا شاه بزرگ دمشون رو قیچی کرد و اینها مجبور به زوزه کشیدن شدن و کینه این موجودات از ایران و ایرانی‌ هم برای همینه چون دم تکون دادن آسون تر از زوزه کشیدن بود و اگر اون خدا بیامرز رضا شاه بزرگ بیشتر فرصت داشت مطمئناً نوکشون رو هم قیچی میکرد که صدای زوزه کشیدنشون هم قطع بشه... روحش شاد

    پاسخحذف
  5. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
  6. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
  7. مردم ایران ذاتا سرکش و قانون گریز هستند. ایران برای رشد به کسی مثل رضا شاه نیاز داره تا با زور مدرنشون کنه. روحش شاد.

    پاسخحذف

تمام نظرات را می‌‌خوانم و اگر سخن تازه‌ای باشد، پاسخ می‌‌دهم. تنها خط قرمز "خورشید نشان"، ناسزا گویی و آوردن واژگان توهین آمیز است که با پوزش بسیار، حذف می‌‌شوند; و بجز آن، پذیرای هر اندیشهٔ مخالفی هستم. از خوانندگان گرامی‌ خواهش می‌‌کنم که از باز کردن "لینک" هایی که در بخش گفتمان‌ و بوسیلهٔ کاربران ناشناس گذشته شده است خود داری کنند که برخی‌ از آنها مشکوک به آلودگی "تروجان" و "بد افزار" هستند!