هرچند نبینی تو ولی ملت ایران ..شیریست که بر پرچم خورشید نشان است

۱۳۹۲ مرداد ۲, چهارشنبه

غرق شدن دوباره پناه جویان، پشت کردن استرالیا به پناه جویان نیازمند، تجاوز و شکنجه در کمپ های پناهندگی و سکوت سنگین ایرانیان!



مردمانی آواره و مستاصل، از خانه و کاشانه بریده و رانده شده به گوشه ای دیگر از جهان دهها هزار کیلومتر دورتر از وطنشان و خانه پدری و مادری، چشم به حمایت کشوری چون استرالیا، به دنبال آزادی  و به این امید که حقوق انسانی شان محترم شمرده شود و سرپناهی و زندگی تازه ای جویند؛ در مقابل اما آینده آنان تبعید به جزایر دور افتاده مانوس و پاپوا گینه نو است و محاکمه و زندگی جهنمی در کمپ های پناهندگی!

غمبار تر که اخباری از اقدام به خودکشی پناهجویان ناامید و مستاصل و حتی شکنجه و تجاوز به آنان در تبعیدگاه های استرالیا در گینه نو شنیده می شود. چه وحشتناک که آماری عجیب از تجاوز به مردان و شرایط به شدت غیر انسانی در این کمپ ها منتشر شده است تا جایی که بعضی از پناهجویان از سر اعتراض، لب های خود دوخته اند (منبع +).

در حالی که آمار پناه جویانی که قصد ورود غیر قانونی به استرالیا از راه دریا را دارند در سال به بیش از ۱۵،۰۰۰ نفر نمی رسد که در مقابل کمپ های پناهندگی در نقاط دیگر دنیا ناچیز است، دولت استرالیا به نیازماندترین انسانها پشت کرده که حتی مورد نکوهش سازمانهای مدافع حقوق بشری قرار گرفته است (منبع +).

از سوی دیگر، غرق شدن دوقایق حامل پناهجویان به فاصله تنها دو هفته و همزمان با صحبت های تند نخست وزیر استرالیا و تصویب قوانین سخت گیرانه مهاجرت آن کشور و اعزام دیر هنگام تیم های نجات، شائبه عمدی بودن غرق شدن قایق ها (سابوتاژ) را پیش می کشد. اگر شائبه سابوتاژ و یا حتی از عمد کمک نکردن به پناهجویان قایق شکسته و شناور بر آبهای خروشان اقیانوس ثابت شود، جنایات علیه بشریت و نقض شدید حقوق پناهجویان  است که در جای خود باید به جد پیگیری شود. 

با اینکه قریب به اکثریت پناهجویان غرق شده و محبوس و آواره در کمپ های جزایر دور افتاده ایرانی اند، متاسفانه سکوت ایرانیان و دنبال نکردن سرنوشت آن هموطنان بخت برگشته جای بسی تعجب و البته تاسف دارد.

Jayanti beach in Cidaun, Java, where asylum seekers are being rescued from the ocean. Picture: Ardiles Rante
فیسبوک  خورشیدنشان 

پینوشت از وبلاگ جالبون- روزنامه گاردین اخیرا در مقاله ای با  «عمیقا شرم آور» خواندن رفتارهای دولت استرالیا در قبال پناهجویان، به دخالت های متعدد دولت استرالیا در غرق کردن کشتی های مهاجرین اشاره کرده است.

پینوشت ۲- ویدئو زیر در مورد شرایط غیر انسانی ایرانیان در کمپ های (زندان ها) پناهندگی در جزایر دور افتاده و رفتار ظالمانه دولت استرالیا با آنان را تماشا کنید.


پینوشت ۳- بیش از ۳۰۰ نوشته از من در ۲ سال گذشته در این وبلاگ و یا دیگر وبسایت های فارسی زبان منتشر شده است. هیچ هنگام پیش نیامده بود که در پاسخ گویی، به کسی درشتی و یا خدای نکرده توهین کنم. امروز ولی رفتار ایرانیانی را می بینم که از کشته شدن چند هموطن بخت برگشته نه تنها کوچکترین احساس همدردی ندارند که برعکس احساس رضایت دارند و رفتار غیر انسانی دولت استرالیا را توجیه و ماله کشی می کنند؛ امروز نتوانستم جلوی خودم را بگیرم و به درشتی پاسخشان دادم. از این رفتار ولی پشیمان نیستم ...

*کاریکاتور از شاهرخ حیدری

۳۳ نظر:

  1. Khob masale Ine ke ma irania kolan bish az had poshte hamo darim...dige ziaaadesham khob nist....motasefam.

    پاسخحذف
  2. دوست عزیز من چند مطلب رو می‌خواستم با شما در میان بذارم.

    ۱- چرا تمام مردم دنیا باید دست ایرانی‌ بگیرن؟ مگر وکیل وصی‌ ما هستن؟چرا ایرانی‌‌ها از همه انتظار و چشم داشت دارن؟
    برادر من کشورش هست و دوست نداره کسی‌ بیاد توی کشورش، مگر زور هست؟ خودشون دارن میگن اگر بیایید استرالیا اقامت نمیدیم، نژاد پرستی‌ هست ، شما رو میفرستیم ۱ جزیره‌ای دور افتاده و....
    دارن میگن ما شما رو لازم نداریم. پس هر کس بخواد بره سزاوار هست هر بلایای سرش بیاد.چرا همیشه ما از مردم دنیا توقع داریم ؟؟؟ ببخشید.کلا همه ما ایرانی‌‌ها مردم پر توقع هستیم.

    ۲- استرالیا دارای بافت جمعیتی جوانی هست. اونا باید اول کار برای جوان خودشون درست کنن، نه برای کشورهای جهان ۳ که حتا انگلیسی‌ هم بلد نیستن.

    ۳- ایران نه توی جنگ هست و.... بیشتر کسایی‌ که می‌رن خارج برا این هست که پاسپورت اون کشورو بگیرن. میگن ۱۰۰۰ روز زندان شدیم، شکنجه شدیم و....تا اقامت گرفتن، ۱ نامه‌ی غلط کردیم تحویل سفارت ایران میدن تا بتونن پاسپورت ایرانی‌ هم بگیرن. بد میان ایران تا جلو دوست و اشنا پز بدن که آره من ۲ تا ملیتی هستیم.

    حرف آخر. هر کس اختیار کشور و ملک خودشو داره. دوست نداره ۴ تا آدم از کشور فقیر بیاد اونجا. بهتر هست سطح توقع رو بیاریم پایین . مردم دنیا بدهکار ما نیستن.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. تو انگار از خود استرالیا یی ها نژاد پرست تر هستی.. وقتی خود نهاد های حقوق بشری خارجی رفتار استرالیا رو محکوم می کنند تو چطور کاسه داغ تر از آش می شی؟ کشور هایی مثل استرالیا و کانادا هم بر اساس مهاجران پایه گذاری شده در اصل.. در ضمن کشور ها بر اساس معاهدات بین المللی موظف هستند در زمینه پناهندگی یاری رسان باشند.. من معمولن هیچ وقت در وبلاگم با لحن زشت با کسی صحبت نکردم ولی نمی تونم جلوی خودم رو بگیرم و بگم خاک بر سر توی ایرانی و شرم بر تو...

      حذف
    2. اول از همه لحن حرف زدنت معلوم هست که چطور آدمی هستی‌.و دیدگاه تورو در مقابل اندشهای مخالف دیدم. .من توهین نکردم و نظرمو گفتم ولی‌ شما با فحش دادن جواب منو دادی. اشکال نداره میتونی‌ فحشتو روی من خالی‌ کنی‌.فحش جزو فرهنگ ایرانی‌ شده. :)

      مساله سر نژاد پرستی‌ نیست. هیچوقت فکر کردی اون کشورش هست و دوست نداره کسی‌ وارد بشه؟ امیدوارم ۱ دقیقه خودتو جایی یک شهروند استرالیایی بذاری.

      البته ما همه ایرانیها از همه طلبکار هستیم.حرفم بزنیم یا افتخارمون به تاریخ ۲۰۰۰ ساله پیش هست یا مثل شما با فحش روبرو میشیم. الان چی‌ هستیم؟؟ هیچی‌. فقط ۱ مشت آدم طلبکار و از خود راضی‌.

      دوست عزیز من هم موافق با وضع موجود نیستم ولی‌ دلیل نمیشه خودمو به هر دری بزنم که خودمو بیشتر بدبخت کنم.بعد هم بجای اینکه دنبال مقصّره اصلی‌ باشم کشورهای دیگه رو متهم کنم که چرا دست منو نگرفتن.

      میتونی‌ بازم فحش بعدی یا کامنت منو پاک کنی‌. خود دانی. یا حق

      حذف
    3. اقاي ارش خان خود ما با افغاني ها چه كار كرديم كه حالا دم ميزنيم ديگران با ما چكار كنن، كاش اينجا بودي و رفتار دولت استراليا با اين پناهنده ها ميديدي و بعد نظر مي دادي.

      حذف
    4. داریوش خان خاک بر سر خودت که این حقیقت ساده را نمی دانی که بسیاری از این به اصطلاح پناهنده ها مامورین اطلاعات جمهوری اسلامی و سپاه هستند که با هدف جاسوسی از ایرانیان مهاجر و راه انداختن پایگاههای طرفداران جکومت به کانادا و استرالیا می آیند. در همین کانادا ایرانی های پناهنده ای را دیده ام که وقتی کارشان درست شده قشنگ پاسپورت های جدید ایرانی شان را هم گرفته اند و با مسجدهای سفارت ایران کار می کنند. یکی شان که خود را روزنامه نگار فراری جا زده بود اخیرا معلوم شد که قبلا عضو سپاه بوده!! این هم از به اصطلاح پناهندگان شما که اگر ریگی به کفش شما نباشد بدون تحقیق از اینها دفاع نمی کنی.

      حذف
  3. """ مردمانی آواره و مستاصل، از خانه و کاشانه بریده و رانده شده به گوشه ای دیگر از جهان""""
    هاهاهاها. آواره؟؟؟ هاهاهاها مستاصل ؟؟؟؟
    کسی‌ که بلیت هواپیما از تهران به جاکارتا به مبلغ ۲ تا ۳ ملیون میده بعد هم ۱۰۰۰۰ دلار به قاچاقچی میده این واژه‌ها بدردش نمیخوره . هاهاهاها

    پاسخحذف
  4. من خودم مترجم همين ايراني هاي أواره تو كمپ هستم، تنها چيزي كه بهشون نمي خوره أواره و بد بخت هست.

    پاسخحذف
  5. من سه سال تو كمپهاي مختلف براي هموطنانم ترجمه كردم، و بايد بگم خيلي پشيمونم. انقدر خسته شدم و انقدر دروغ از اين هموطنانم شنيدم. كه به خودم هم اعتماد ندارم. فقط اين و بايد بگم تعدادي ايراني كه عاشق خارج ( بقول خودشون خارج) بودن و نه مدرك تحصيلي داشتن و نه پول خيلي زياد و نه ايلس ، كلا هيچ توانايي كه بخواهن مهاجرت كنن، با خودخواهي جون بچه ها شؤون گذاشتن تو قايق اومدن اينجا، فقط به عشق اينكه استراليا حقوق بيكاري ميده. انقدر كيسهاي پناهندگيشون خنده داره كه من موندم استراليا چرا قبولشون ميكنه. انقدر پر رو و پر توقع هستن كه از كارم اومدم بيرون. اگر اين هموطنان واقعا مشكل داشتن ميرفتن UN و درخواست پناهندگي مي دادن. تو رو خدا الكي نگين، استراليا واقعاااااا بهشون ميرسه، ولي واقعا پناهنده نيستن. استراليا اعلام كرده هر كس مشكل داره بره UN و از اون طريق بياد اينجا. تو عمرم انقدر از دست ايراني جماعت خسته نشده بودم . همه از نياوران تهران اومدن، همه چه زندگي ها داشتن. حالا اومدن و حق و حقوقشون از استراليا مي خواهن. اهاي شمايي كه تو إيرانين كسي تو نياوران مونده؟؟؟؟؟؟؟؟ اينجا همه ميگن از دست اين ايراني هاي قايقي، اين شده يك فحش. سنگ اينها رو به سينه نزنين

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. تکلیفتون رو مشخص کن.. از نیاوران هستند و پولدار یا بی پول بلاخره؟! عجب جونور های بی وجدان کثیف فاشیستی هستید امثال شما ها

      حذف
    2. خودشون ادعا دارن از نياوران هستن، من نگفتم از اونجا هستن. دوم فاشيست و بي أدب و بي منطق تويي. معلوم شد خودت هم مي خواستي اينجوري بيايي استراليا نتونستي ...... سوخته. بد بخت بي منطق ، كه حاضر نيستي حرف از كسي بشنوي . برو أدب ياد بگير

      حذف
    3. منطق ات همینه دیگه : من نتونستم جایی بروم پس الان عقده دارم و این شکل حرف می زنم. خیر آقا جان! من سال ها است که در آمریکای شمالی زندگی می کنم ولی امثال تویی که انسانیت رو نمی فهمند و در مرگ هموطن من خوشحالی می کنند رو باید بدتر از این هم با آنها صحبت کنم!

      حذف
    4. من از مرگ كسي خوشحالي نكردم

      حذف
  6. خنده داري ماجرا اين هست كه خيلي ها وقتي ميان اينجا تازه ميرن مسيحي ميشن، اين مدلش خيلي با مزه هست، ميگن تو ايران ميترسيديم. مسيحي بشيم اينجا راحتيم ،، بعد وقتي افيسر ازش در مورد مسيحيت پرسيد هيچي نمي دونست انقدر اين افراد تنبل هستن كه حتي براي كيسشون هم تحقيق نمي كنن ، فقط بلدن برن نقاشي ساختمون كه پول دستي بگيرن و پول دولتي شؤون خراب نشه. انقدر دلم پره از دستشون كه خدا ميدونه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. همه اینطورن؟ جانور گرامی ما داریم از یک فاجعه انسانی حرف می زنیم بعد تو از چند پناهنده می گی که فلان کلک رو زدند؟!

      حذف
    2. جا نور تويي و جد و ابادت . تو برو أدب ياد بگير نمي خواهد جلو فاجعه إنساني بگيري

      حذف
  7. این صفحه‌ای وب رو تعطیل کن جناب خورشید نشان یا داریوش یا ....
    هر کس حرف بزنه که جونور یا فاشیست یا.... بهش میگی‌.
    اول برو ادب یادبگیر بعد لینک بذار و...
    خوشم میاد امثال تو و خیلی‌ از ایرانیها فکر می‌کنید محور جهان هستید و آسمون باز شده و شما از توش افتادید پایین هیچی‌ نیستید جز ادعا کم از مردم و دنیا طلبکار باش.
    خوشم میاد خودتم میدونی‌ که کی‌ هستی‌ و کجا قرار داری. ۱ آدمی مثل تو می‌زنه غرور و عقلشون نسبت
    عکس داره.

    من ۵ سال هست اومدم نیوز لند وقتی‌ پیج شما رو خندم فهمیدم تو یک آدم احساسی پر ادعا و بی‌اطلاع از جامعی استرالیا و.. هستی‌. کمی‌ مطالعه بد نیست آدم مغرور و هیچی‌ ندار. حالا به منم مثل بقیه فحش بده -- بگو جونور یا فاشیست و... اشکال نداره مشکل از تربیت تو هست...

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. با امثال جماعت فاشیست باید با همین زبان حرف زد از این پس هم همینطور حرف میزنم! در ضمن من سالها در کشور های مختلف زندگی کردم، ایرانیان مختلف از هر طبقه ای را دیده ام . متاسفانه امثال شما ها آنچه نمی فهمید، انسانیت است !

      حذف
    2. با حرف زدنت تربیت خانوادگی و شخصییت خودتو نشون میدی عزیز . شما هم ماشالا انسانیت بلدی هم مدیریت جهانی‌ و....همه چیزو هم بلدی و بقه گاو و خر هستن یا خس و خاشاک هستن. توی حلقه‌ای خودت خوش باش.

      مغرور نشانه‌ای نادانی و آدم مغرور ندان. حضرت علی‌.

      حالا میتونی‌ به من هم فحش بعدی.

      حذف
    3. این جناب داریوش هم معلومه از همون حقوق بگیرهای سفارت سابق ایرانه که اومده حالا به حمایت از به اصطلاح پناهنده هایی که نصفشون مامورهای وزرات اطلاعات و سپاه هشتند سینه چاک میده.

      حذف
  8. اين داريوش چرا هرکی حرف می زنه بهش فحش می ده؟ آدم بايد يکم انتقاد پذير باشه. الان به منم فحش می ده.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. پینوشت ۳ رو که در متن نوشتم بخوانید. اگر منصف باشید، درشتی من به این فاشیست ها رو می فهمی!

      حذف
    2. اقا شانس اوردي فحش نخورديا

      حذف
  9. برادر من، این ایرانیها موجودات کثیفی هستند، بی نهایت کثیف، تهوع آور... وقتی سالها در یک نظام توتالیتر زندگی کنی که هر خری از هر گهستانی پیدا شد در خصوصی ترین موارد زندگیت دخالت کنه تو هم بگی چشم شما راست می گید همینجوری بی وجدان و بی وطن می شی. همینهایی که اینجا کامنت گذاشتن نمونه ای از جوونهای کثیف جامعه ی ما هستند که به ا... حالا یارو هر خری هم باشه باز هموطنته بی وجدان، وطن رو قبول ندارید انسانیت رو قبول داشته باشید حیوانات فاشیست. به خواهر مادر خودتون هم تجاوز می کردن اینطوری گه می خوردید؟ یا اگه داشتید از گشنگی توی یه کمپ می مردید؟ اون هم وسط هزار پناهنده از آفریقا و کشورهای عربی و آسیایی جهان سوم آدمخور که هر لحظه ممکن بود یکی قصد جونتون رو کنه یا بهتون تجاوز کنه؟ واقعا تف به شرافت ایرانی... من هنوز هم به معدود بزرگان وطنم و تاریخ از یاد رفته و لگدمال شده ام افتخار میکنم اما دیگر حالم از این ملت کثیف به هم می خورد... نمونه ی این بی تفاوتی و بی غیرتی ایرانیان را بارها در خاک خودمان دیده ام...
    مهدی از ایران/قلعه حسن خان

    پاسخحذف
  10. من این پیچ را تصادفا دیدم و نظرات را خواندم. چون به عنوان یک انسان جدای ایرانی بودن دل هر انسانی از چنین فجایعی بدرد میاید. تعداد زیادی ایرانی در اقیانوس غرق شده ان هنگام طی مسیر به استرالیا ایا این خبر فاجعه نیست و باید بیخیال از کنار ان بگذریم؟!!
    بدتراز همه به قربانیان و تمام ایرانیها توهین کنیم؟!!!
    واقعا که ...شرم اوره...کسانی که پناهنده شده و به هر دلیلی خانه و کاشانه خود را ترک میکنن هر کیسی که میدهند پولدارند یا بی پول از نیاورانند یا حلبی اباد به من و تو چه. انها دردرجه اول انسانند وکشورهایی که بر اساس قوانین بین الملل موظند پناهنده بپذیرند و قوانین حقوق بشری را رعایت کنن.
    و تو گوینده ناشناس که با کمال بی ادبی به تمام ایرانیان توهین میکنی و بویی از انسانیت نبرده ای از لحنت پیداست که نور چشمی رزیمی و کار و بار خوبی در دربار اخوندها داری. هر سال ایران هم میروی. تو اگه یک جو شرف و غیرت داشتی بجای این همه توهین و چرندیات به هموطنت( البته شک دارم ایرانی باشی) به رزیم متجاوز اسلامی که زندگی ۷۵ میلیون ایرانیرا به تباهی کشانده حمله ور میشدی...
    سپاس گزارم از داریوش گرامی که دلسوزانه و حس مسعولیت صدای جامعه بشری و حقوق انسانی شدند ان هم در این فضای مسموم والوده...
    ارزوی موفقیت و پیروزی برای شما دارم.
    با سپاس -زیلا

    پاسخحذف
  11. چرا انقدر عصباني ميشيد؟ شما كه فقط از طريق اينترنت دلسوزي ميكنيد، ولي من ه فاشيست به عنوان مترجم خيلييييي كارها براي ايراني ها كردم، ما نمي گيم بهتر كه قايق غرق شد، اين نه اولين و نه اخرين قايقي هست كه غرق شده، ولي بحث من اين هست كه ايراني هايي كه با قايق اومدن مشكل خاصي نداشتن فقط خواستن بيان خارج از ايران، خودشون مي دونن توي اين مسير چه خطر هايي داره ولي بازم ميان، نگين مجبورن ، چون من به جز چند نفر كسي نديدم كه واقعا مجبور باشه و ايران و ترك كرده باشه، أكر كسي مي خواهد بره از ايران خوب بايد إيزار مهاجرت هم جور كنه ، نه اينكه تقلب كنه و از طريق قايق بياد و بگه من پناهنده هستم، خواهشاااااا منطق داشته باشيد، هيچ كس از غرق شدن قايق پناهنده ها خوشحال نميشه، ولي چرا وقتي مشكلي ندارن از اين طريق ميان؟ من سه سال با پناهنده ها بدم ، مدت كمي نيست، چرا واقعا كيسي نديدم كه منطقي باشه؟ چون اگر منطقي بود ميرفتن تركيه و از UN كمك ميگرفتن ، همه حرف اين هست كسي كه براي دلش اومده بايد پاي همه چيزش بايسته، مثلا من از خانواده ام سالهاست كه دورم، أيا دولت استراليا مقصره؟ يا اينكه من خودم انتخاب به مهاجرت كردم، حالا كه اومدم بايد تاوان دلتنگي هم بدم، اون ايراني هم كه قصدش فقط اين هست به هر طريقي بره خارج خودش خواسته كسي مجبورش نكرده، حالا وقتي كه ببرن جزيره هاي دور افتاده كسي از روي دل نمياد، كسي كه مشكل داره ميره UN و مياد استراليا،خواشا منطق داشته باشيد، من نه از جمهوري اسلامي هستم نه فاشي ست نه بي وطن ، فقط يك انسانم و دلم نمي خواهد كسي از اين طريق بياد و جونش از دست بده. ياد بگيريم به هم ناسزا نگيم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شما که مترجمی و انگلیسی ات هم باید عالی باشه اون لینک هایی که بالا دادم رو نگاه کردی؟ اون فیلم رو دیدی؟ در مورد شکنجه و تجاوز به پناه جوها خوندی؟ خوندی که سازمان های حقوق بشر، رفتار دولت استرالیا رو غیر انسانی می دونند؟ خوندی که خود ژورنالیست های خارجی مطرح کردند از سابقه دولت استرالیا در غرق کردن عمدی کشتی های مهاجرین؟ خوندی که مسبوق به سابقه بوده که قایق هایی که غرق شدند درخواست کمک کرده بودند ولی تیم های نجات استرالیا بعد از چند روز سر وقت اونها رفته؟ دل تنگی ی و UN این که دلیل مهاجرت اونها چی بوده چه ربطی داره این وسط؟ انسان باش...

      حذف
  12. با حرف زدنت تربیت خانوادگی و شخصییت خودتو نشون میدی عزیز . شما هم ماشالا انسانیت بلدی هم مدیریت جهانی‌ و....همه چیزو هم بلدی و بقه گاو و خر هستن یا خس و خاشاک هستن. توی حلقه‌ای خودت خوش باش.

    مغرور نشانه‌ای نادانی و آدم مغرور ندان. حضرت علی‌.

    حالا میتونی‌ به من هم فحش بعدی.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خب حضرت علی جنابعالی نگفته جواب آدم های فاشیست نژاد پرست تازه به دوران رسیده خود خواه رو چطور باید داد؟ :)

      حذف
  13. به جای ترک وطن ومردن در دریاها و بیابان های کشورهای دیگر آیا بهتر نیست مردم ما به خودشون بیان و تو ایران در راه مبارزه برای آزادی کشور بمیرن .به نظر شما کدوم مرگ بهتره .البته من متاسفم که این فجایع اتفاق افتاده ولی بهتر است مردم ما خصوصا آنهایی که عشق خارج از کشور را دارن به این مساله توجه کنن که هیچ کس و کشوری دلسوز ما نیست .خودمون را اینقدر حقیر نکنیم .تو را به وجدان خودتون کمی فکر کنین و بعد زن و بچه خودتون رو بردارین و آواره بشین .آخه مگر واقعا اونور چه خبره ؟به خدا خبری نیست .امکانات ندارین نرین .خونه و زنگی رو تو ایران میفروشین و میرین اونور با انواع و اقسام مشکلات روحی و اجتماعی روبرو میشین.به خود بیاییم ای ملت بیگانه پرست و مذهب زده.بیرون ز تو نیست هر انچه در عالم هست ....

    پاسخحذف
  14. اقای مترجم عزیز قربون اون فهم و شعورت..الحق که حرف دل خیلیها رو گفتی ..حرفت 100 درصد درسته..من کل زندگیم بیرون از ایران بودم ولی یه چند سالی خارج ایران با ایرانیها زندگی کردم.واقعن از این عملم پشیمونم.انسانهای خودخاه و لوس و چند رو هستن که فکر میکنن ار بقیه بالاترند..اخه چرا ننیدونم..به خرابه های تخت جمشید مینازن فقط.همين افرادي كه به شما فحش ميدن و ناراحتن از تجاوز توي كمپها باور کن اگر توی خیابونای ایران یه بدبخت بیچاره ای رو ببینن نگاه هم بهش نمیکنن.حالا همه شدن اصل حقوق بشر..آقا جان کشورشونه ..دلشون میخاد اینتور رفتار کنن دوست نداری نرو..

    پاسخحذف
  15. خیلی سنگدل هستین... اصلا به این فکر نمیکنید که اونایی که تلف شدند انسان بودند. مینویسن که چرا اینا ایم همه پول داشتن ولی بهشون میگن آواره!!! هیچ کس از شرایط زندگی آدمای دیگه خبر نداره. اگه خدایی نکرده اینا کسایی بودن که میشناختینشون باز هم میگفتید که حقشونه و نباید مهاجرت کنن؟

    پاسخحذف

تمام نظرات را می‌‌خوانم و اگر سخن تازه‌ای باشد، پاسخ می‌‌دهم. تنها خط قرمز "خورشید نشان"، ناسزا گویی و آوردن واژگان توهین آمیز است که با پوزش بسیار، حذف می‌‌شوند; و بجز آن، پذیرای هر اندیشهٔ مخالفی هستم. از خوانندگان گرامی‌ خواهش می‌‌کنم که از باز کردن "لینک" هایی که در بخش گفتمان‌ و بوسیلهٔ کاربران ناشناس گذشته شده است خود داری کنند که برخی‌ از آنها مشکوک به آلودگی "تروجان" و "بد افزار" هستند!