هرچند نبینی تو ولی ملت ایران ..شیریست که بر پرچم خورشید نشان است

۱۳۹۲ تیر ۱۵, شنبه

ارتش مصر- ارتش شاهنشاهی، محمد مرسی-شاپور بختیار

 

ارتش ملی و قدرتمند مصر در سایه حمایت گسترده مردم و سیاسیون دموکرات آن کشور، محمد مرسی و نیروهای اقتدار گرای اخوان المسلمین را از قدرت خلع کرد و بدین سان به ندای ملت مصر پاسخ داد تا کیان ملک و ملت از هم نپاشد. پرسش  اینجا است که آیا بزرگ ارتش دار ارتش -قره باغی- و دیگر ژنرال های ارتش ایران در بهمن ۵۷ چنان نکردند که امروز فرماندهی ارتش مصر می کند یعنی تبعیت از خواست اکثریت؟!

دولت بختیار، ایرانیان را به تمام خواسته های مشروطیت رساند و به قول‌هایش وفا کرد و آزادی مطبوعات و اجتماعات و زندانیان و تبعید شدگان سیاسی را به ارمغان آورد. کوران حوادث اما به گونه ای دیگر رقم خورد. ایرانیان (منهای اکثریت خاموش!)،  ۳۷ روز سرنوشت ساز فرصت داشتند که به یاری بختیاری روند که هدفش نه حفظ نظام پادشاهی که ایران بود. بختیار قسم خورد که بجز صلاح  مردم و راستی‌ و صداقت قدمی‌ بر ندارد اما او را "نوکر بی‌ اختیار" خواندند و رهبرشان را فقط "روح الله" خواستند.

 خمینی حکم به نخست وزیری مهدی بازرگان داد و بختیار به ارتش دستور بازداشت کابینه غیر قانونی را صادر کرد. طرف دولت قانونی بختیار، نه فقط مردم عادی و تظاهرات مسالمت آمیز که میلیشیایی تعلیم دیده و مجهز به سلاح های جنگی بودند، جایی که دخالت پر قدرت ارتش را نیازی حیاتی می کرد. ژنرال های مستاصل ارتش پیشرفته و ۴۰۰ هزار نفری آن روز ایران اما در جلسه تاریخی شورای عالی نیروهای مسلح، تصمیم به بی طرفی می گیرند! در  پیام خیانت بار سران ارتش شاهنشاهی به تاریخ ۲۲ بهمن آمده است که :

...به اتفاق آراتصمیم گرفته شد که برای جلوگیری از هرج و مرج و خونریزی بیشتر، بی طرفی خود را در مناقشات سیاسی فعلی اعلام و به یگان های نظامی دستور داده شد که به پادگان های خود مراجعه نمایند. 

و این بازگشتن به پادگانها در زمانی بود که اسلحه های جنگی به دست پیران و جوانان و کودکان افتاده بود و شهر در آشوب و آتش و هرج و مرج می سوخت. ژنرال پوشالی ارتش شاهنشاهی، با تظاهر به بیطرفی از وظیفه خود -که جلوگیری از هرج و مرج انقلابی کور و ویران شدن بنیان های کشور می بود- سرپیچی کردند. میدان برای سر گرفتن انقلابی خشن و ویرانگر مهیا شد و ژنرال ها پر زرق و برق ترک میدان کردند و اجازه دادند که انبارهای سلاح نظامی و جنگی غارت شود و آن شد که نتیجه اش را سه دهه بعد می بینیم. غمبارتر که همان سران ارتش، مجبور شدند که به کنجی مخفی شوند و از وطن بگریزند تا به دست جلاد خلخالی گرفتار نشوند!

پینوشت-  دستور شاپور بختیار برای استفاده از زور توسط ارتش شامل تنها دو مورد می شد:
۱- اگر به سوی ارتش یا موضع حساس (کلانتری، ژاندارمری و پادگان) تیراندازی شود.
۲- اگر پرچمی جز پرچم ایران (مثل پرچم داس و چکش) در محلی به اهتزاز درآید.

۵ نظر:

  1. چگونگی ایران اون روز با چگونگی مصر امروز تفاوت فراوان دارد.
    شاه ایران ناخواست که قذافی باشد تا کسی را به خاک و خون بکشد. شاه ایران صدام نبود یا مبارک. شاه ایران مرد وطنپرستی بود. ارتش بیش از آنچه که شما میپندارد از ملیشا
    میترسید چون فکر میکرد اگر کار بالا بگیرد این به دخالت نظامی شوروی منجر خواهد شد. والی همه در محاسبات اشتباه میکردند. خمینی به نیروی مجاهدین انقلاب ساخت به وسیله میلیشی آنها وفا داران به شاه را کشتار کرد و بعد بلافاصله خود مجاهدین را به مسلخ فرستاد. در مقابل چنین دیوی که بی هیچ ارزش و پیمانی پایبند نیست جنگیدن بسیار ساخت است اگر بخواهیم که مردم قربانی نشوند.

    پاسخحذف
  2. فکر می کنمباید قدری ریشه ای تر تحلیل کنیم. آن دوران جنگ سرد بود نیروهای چپ بر خلاف مصر امروز مسیر دیگری میرفتند. غرب به دنبال مهار و سرنگونی شوروی بود. به همین دلیل از سالها قبل سیاست حمایت از مذهبیون را داشت. از طرف دیگر شاه بدون اینکه یادش باشد بر سر پدرش ومصدق چه آمد، اقدام به بلندپروازیهایی کرده بود که شرکتهای نفتی و قدرتهای خارجی را مصمم به از میان برداشتن او کرده بود. اعلام بیطرفی ارتش از طرف آمریکا تحمیل شده بود و بعید است که فرماندهان ارتش می توانستند استقلال عملی داشته باشند.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. بله البته سعی شد که این مقاله بسیار مختصر باشد و شروعی شود برای صحبت در این مورد. همانطوری که گفتید، ژنرال هویزر به ایران می آید و با ارتشیان ایران دیدار می کند که تصمیم به اعلام بی طرفی هم (به قول شاه در کتاب پاسخ به تاریخ)اجابت آن بوده است.

      حذف
  3. be nazare man hich keshwari toie donia khodmokhtar nist. hameie diktatorha ham poshtbane khareji darand.ma hame wel matalim . ta moghei ke naft darim wa yek seri bisawad.

    پاسخحذف
  4. بختیار ، پیش بینی نتیجه حکومت دروغین مسلمان نماها را می کرد، حالا هم تر و خشک با هم می سوزند ،متاسفانه اکثریت بی سواد و جاهل و اقلیت خائن مانند آنچه که چرچیل دلیل توفق سلطه انگلیس بر هندوستان و عدم توفق بر ایرلندی ها عنوان می داشت ، در ایران نیز وجود داشت و دلیلی بر سوء استفاده و حکومت اراذل و اوباش دینی شد.
    خمینی مسلمان نبود چون دروغگو بود الی آخرینشون که دروغ برایشان نیاز حیاتی است.

    پاسخحذف

تمام نظرات را می‌‌خوانم و اگر سخن تازه‌ای باشد، پاسخ می‌‌دهم. تنها خط قرمز "خورشید نشان"، ناسزا گویی و آوردن واژگان توهین آمیز است که با پوزش بسیار، حذف می‌‌شوند; و بجز آن، پذیرای هر اندیشهٔ مخالفی هستم. از خوانندگان گرامی‌ خواهش می‌‌کنم که از باز کردن "لینک" هایی که در بخش گفتمان‌ و بوسیلهٔ کاربران ناشناس گذشته شده است خود داری کنند که برخی‌ از آنها مشکوک به آلودگی "تروجان" و "بد افزار" هستند!