هرچند نبینی تو ولی ملت ایران ..شیریست که بر پرچم خورشید نشان است

۱۳۹۰ دی ۱۰, شنبه

تغییر تعطیلات رسمی‌ و پیشرفت در ساموا و توکلا، تعصب و حماقت در ایران

مردم ساموا تغییر ساعت خود را جشن گرفتند
دو کشور کوچک ساموا و توکلا در اقیانوس آرام یک روز کامل را از تقویم خود حذف و خود را به غرب خط بین‌المللی زمان منتقل کردند.

این یعنی بلافاصله بعد از پایان روز ۲۹ دسامبر، تقویم در ساموا و توکلا به روز ۳۱ دسامبر ورق خورد و در این میان روز جمعه ۳۰ دسامبر حذف شد.

دلیل این کار چه بود؟ دولت ساموا در بهار سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که این تصمیم را با هدف بهبود روابط تجاری با شرکای عمده اش، استرالیا و نیوزلند گرفته است. توکلا نیز در ماه اکتبر تصمیم مشابهی گرفت. با این کار تمام پنج روز کاری هفته در این کشورها با استرالیا و نیوزلند هم‌زمان خواهد شد. (منبع +)

برگردیم به ایران خودمان! جمعه‌ها تعطیل است و پنج شنبه‌ها هم به شکلی‌ "تق و لق" . شنبه و یکشنبه ما می‌‌شود تعطیل آخر هفته آمریکا و اروپا (و بیشتر جهان) که انگار تنها  تنها سه روز ۲ شنبه، ۳شنبه و ۴شنبه را می‌‌توان مفید به رابطه با دنیای خارج  یافت. حساب ثروت و سرمایه‌هایی‌ که به سبب این ناهمگونی با جهان تلف می‌‌کنیم غیر قابل محاسبه است. سالها پیش و در رژیم شاه چنین پیشنهادی برای تغییر تعطیلات هفتگی داده شد که گرچه در نطفه خفه گشت! دلیلش مخالفت همان مذهبیون ای بودند که این کار را از رونق انداختن دین می‌‌دانستند و خلاف اسلام عزیز. همان‌ها که با تغییر ساعت رسمی‌ هم مخالف بودند و آن را بر هم زننده روال طبیعی مناسک اسلامی می‌‌دانستند .

معضل تعطیلات آخر هفته در کشور دیگر اسلامی به آسانی‌ حل گشته است; مثال خوب آن مالزی است که به راحتی‌ خود را با آن وفق داد و  تنها چند ساعتی‌ از ظهر جمعه است که -برای نماز آن روز- کشور به حالت نیمه تعطیل در می‌‌آید!

نکته مهم آن است که این تعصب و خرافه پنداری تنها در میان مسوولین نظام نیست که بسیاری از ایرانیان به آن دچارند. اینجاست که مفهوم داشتن  نظامی سکولار اهمیت پیدا می‌‌کند که سرنوشت یک جامعه باید بر اساس سود و زیان آن گذاشته می‌‌شود و نه الزامات دینی و اعتقادی. توهین آمیز نیست که بگویم که ما ایرانیان با همان ۲۵۰۰ سال و یا پنج هزار سال و بیشتر تاریخ مکتوب باید از مردمان کشور‌هایی‌ چون ساموا و توکلا  یاد بگیریم و در کار خود تجدید نظر کنیم. همین جا است که زنگ خطر آمدن نظریه‌هایی‌ چون اسلام رحمانی و مردمسالاری دینی بیشتر به گوش می‌‌رسد.

*عکس از بی‌ بی‌ سی‌ فارسی

لینک نوشته در وبسایت بالاترین...دنباله 

۳ نظر:

  1. لینک "*عکس از بی‌ بی‌ سی‌ فارسی" کار نمی کند!
    کاش قید می کردید که دو جمله اول نوشته هم از بی‌بی سی فارسی است!

    پاسخحذف
  2. ممنون و پوزش ..عکس را درست کردم، در مورد منبع هم البته قید کرده بودم در داخل نوشته و لینکش هم درست بود، سپاس

    پاسخحذف
  3. اقای عزیز

    مادرکشتیرانی همین مشکل راداشتیم یعنی ازسکطرف تعطیلات پنجشنه وجمعه خودمان راداشتیم وازسوی دیگرمواجه باتعطیلات شنبه ویکشنیه اروپا وشرق آسیابودیم ودرسه روزباقی مانده یعنی دوشنبه وسه شنبه وچهارشنیه هم بدلیل اختلاف ساعت چندساعته (روبه عقب با اروپا) و(روبه جلو باشرق آسیا) عملا 1/5 روزکاری باجهان خارج داشتیم که فرصت خیلی کمی بود
    بنده با تعطیل کردن روزهای جمعه وشنبه وسپس شناورکردن ساعات حضورکارمندان به تناسب فعالیت یاکارهای روزمره ای که باشرق یا غرب عالم داشتند توانستم راندمان کاری افراد زیردست خودرابالاببرم

    پاسخحذف

تمام نظرات را می‌‌خوانم و اگر سخن تازه‌ای باشد، پاسخ می‌‌دهم. تنها خط قرمز "خورشید نشان"، ناسزا گویی و آوردن واژگان توهین آمیز است که با پوزش بسیار، حذف می‌‌شوند; و بجز آن، پذیرای هر اندیشهٔ مخالفی هستم. از خوانندگان گرامی‌ خواهش می‌‌کنم که از باز کردن "لینک" هایی که در بخش گفتمان‌ و بوسیلهٔ کاربران ناشناس گذشته شده است خود داری کنند که برخی‌ از آنها مشکوک به آلودگی "تروجان" و "بد افزار" هستند!