هرچند نبینی تو ولی ملت ایران ..شیریست که بر پرچم خورشید نشان است

۱۳۹۰ اسفند ۵, جمعه

توهین به قرآن یا سؤ استفاده ابزاری از آن؟ راه دراز مردم افغانستان برای توسعه یافتگی


ده سالی‌ بیشتر نیست که سایه شوم طالبان از سر مردم افغانستان کم شده است (و نه کاملا!). ۱۰ سال پیش، طول و عرض محاسن مردان را اندازه می‌‌گرفتند که معیار دینداری‌شان بود و زنان افغان مجبور به حبس در برقع بودند و خدمت در آشپزخانه و بستر. اخبار، همه از اعدام‌های گروهی و شلاق و سنگسار بود و تحجری قرون وسطایی که صدها هزار افغان را به ایران پناهده کرد. امروز ولی‌ شرایط چگونه است؟ در همان زمین فوتبالی که در دوران طالبان مردم به تماشای اعدام می‌رفتند، دختران ورزشکار افغان ورزش می‌‌کنند و حتی سودای قهرمانی جهان را دارند. در کابل، کنسرت موسیقی برگزار می‌‌شود و دختران و زنان به آزادی می‌‌روند و دست می‌‌زنند و هلهله می‌‌کنند (جایی که حتی در ایران خودمان هم چنان میسر نیست!). (از اینجا بخوانید) امروز زنان افغان در جامعه حضوری فعال دارند و وکیل و وزیر می‌‌شوند و هر روز هم به حق بیشتری از آنچه شایسته آنان است می رسند. 

از سوی دیگر، شهرهای مختلف افغانستان در چهار روز گذشته شاهد اعتراض‌های خشن و تند افغانها علیه آمریکا و نیروهای خارجی به دلیل آنچه "بی حرمتی به قرآن" می‌ دانند، بوده است. تظاهراتی که تا امروز، بیش از ۲۰ کشته و دهها زخمی بجا گذاشته است. یک سالی‌ پیش بود که در حادثه‌ای مشابه و اعتراض به آتش زدن نا بخردانه "یک" قرآن در کلیسایی در آمریکا، معترضین به دفتر سازمان ملل حمله کردند که ۱۲ کشته و دهها زخمی نتیجه اش شد. (از اینجا بخوانید)

نخستین نمایشگاه 'هنر چیدمان' در کابل

حال پرسش از رییس جمهوری افغانستان -حامد کرزای- و مجلس آن کشور است که چرا با پوزش خواهی‌ رسمی‌ فرمانده ناتو و ریاست جمهوری آمریکا، باز هم به این بحران دامن می‌‌زنند و سعی‌ در خاموش کردن شعله خشم ملت تحریک شده ندارند. البته با وجود آنکه به گفته برخی از مقامات نظامی، شورشیان طالبان از این کتاب‌ها برای ارسال پیام‌ها و کد‌های مخفیانه به یکدیگر استفاده می‌کردند (منبع +)، مشخص نیست که چرا کسی‌ به استفاده ابزاری از خود قرآن واکنشی نشان نمی‌‌دهد؟ 
 ولی‌ ریشه این خشونت‌های غیر طبیعی  چیست؟ آیا واقعا مردم افغان از سر نارضایتی از حضور بی‌ ثمر غرب در آن کشور به اعتراض آمدند (تحلیل بی‌ بی‌ سی‌ فارسی)؟! یا ریشه را باید در فرهنگ رشد نیافته عامه مردم آن کشور جستجو کرد؟

ریشه‌ها و مشکلات هر چه باشد، پیداست که سالهای درازی برای تغیرات فرهنگی‌ و آموزش‌های اساسی‌ عامه مردم افغانستان لازم است. 

۶ نظر:

  1. با شما موافقم, که نه تنها مردم افغانستان بلکه حتی مردم ایران نیز هنوز به اندازه کافی به رشد فکری نرسیده اند و براحتی آلت دست بی فرهنگان جامعه خویش میشونند.
    جامعه افغانستان دوران طالبان در روزهای جمعه تفریحشان اعدام دز زمین فوتبال و قطع اعظای بدن به اصطلاح مجرمین و بازی کودکان با اعضای بریده شده در خیابان بود. حال با از روی شانس و اقبال منافع آمریکا در براندازی حکومت طالبان به سرنگونی طالبان و آمدن یک حکومت میانه رو انجامید. اما باز می بینیم که چگونه یک عده اکثریت خاموش به اقلیت وحشی و نادان پر سر و صدا امکان تعیین مسیر سرنوشت حتی اکثریت جامعه را میدهند.

    همین اقلیت در سال 1357 هم با خاموش بودن اکثریت بدبختی ملت ایران را شکل دادند.

    بابک
    هلسینیک

    پاسخحذف
  2. بابا اونا که قران نمی دونن چیه سوزوندن . حالا طالبان یا ایران کدومشون اینا را شیر کرده اند که برین انتقام بگیرین معلوم نیست . اینا باید خودشون عقل داشته باشن که ندارن متاسفانه .

    پاسخحذف
  3. Yeki belakhare bayad az in johhal nadan beporsad aya aslan goran ra khandeh id? va aya aslan mitavanid anra bekhanid? Goran che arzesh va asari dar zendegi shoma darad? Aya az barg-e Edisson bishtar estefadeh mikonid ya Goran? Aya mobile in mojezeye azim man-e ensan dar zendegitan tasir darad ya Goran? Ba goran goosefand zendeh miforooshid ya ba Mobile? Ta roozi ke in ahmag ha ra bidar nakonim in keshvar ha rooye aramesh nakhahand did.

    پاسخحذف
  4. طالبان دست پرورده و تربیت شده یهودیها و صهیونیستها ست که به هدف بدنامی و نابودی اسلام امده.همونطور که القاعده همین ماموریت را دارد.حکام کنونی ایران هم در اسلام ستیزی گوی سبقت را از اونها ربوده.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. این سایت بیشتر شبیه جوکستانه!!!! خوش گذشت یه کم به کبکهایی مثل شما که سرشونو یا شاید کل وجودشونو کردن زیر برف و واقعیت ها رو نمی بینن یا نمیخوان ببینن خندیدم. راست میگی نظرمو بذار تو سایت

      حذف
  5. هموطن ناشناسی که یهودیها و یا آمریکا و یا .....سایرینی دیگر را مقصر میدونی و فکر میکنی اینها هستند که به منظور بد نامی اسلام فرستاده شدن !!باید خدمتت عرض کنم شما ماهیت و هویت اصلی اسلام را نمیدونی و به همین خاطر هستش که فریب مغلطه اسلامگرایانی را میخوری که معتقدند اسلام واقغی اینی نیست که طالبان اجرا میکنه و اسلام واقعی یه چیز گل و بلبل دیگه است!
    اینو میخوام خدمتت عرض کنم در طول بیش از 1400سال بیش از 22 بار انواع حکومتهای رسمی اسلامی تشکیل شدند و مردمان این کشورها را سلاخی کردند و همگی با خون و خون ریزی رفتند و یا بر سر کارند و شما حتی قادر نیستی یک نمونه در طول تاریخ همه اینها نشون بدی که در هنگام سلطه اینان بشریت آب خوشی از گلوی پایین رفته باشه! شما زمانی در طول تاریخ اسلامگرایان نمی تونی نشون بدی زن و مرد برابر به رسمیت شناخته بشوند ! شما زمانی نمی تونی نشون بدی که در زمان همه حاکمیتهای اسلامی کمترین حقوق بشر و اصل کرامت انسان رعایت شده باشه ! خونخوارترین حاکمیتهای جهان توسط اسلامگرایان تشکیل شده و طالبان و القائده و صدها گروه جنایتکار اسلامی فقط نمونه های کنونی آن در زمان ما هستند !و این مغلطه است که بگیم آمریکا مقصر این جریان بوده و است چرا که تاریخ کشف آمریکا حول و حوش 400سال میباشد در حالیکه تاریخهای اسلامی مربوط به بیش از 1000سال اخبار موثقی از جنایتکاری و آدمکشی همانند شحص اسامه بن لادن و طالبان بدست شخص محمد و سران اسلام خبر میدهند ! اسلام اصلی بر اساس گفته های قرآن و سنت و سیره و شریعت و نزدیک به شخص محمد را در واقع شخص اسامه بن لادن و ملاغمر انجام دادند و کسی که ازقرآن و تاریخ اسلام مطلع باشه براحتی میتونه متوجه بشه اسامه بن لادن در واقع حضرت محمد قرن 21 بودند و مسلمانان برای پوشش توحش باورشون سعی میکنن دیگران را مقصر نشون بدهند ! البته باید عرض کنم ابر قدرتها به منوظر منافع خودشون شاید از اینان ابزاری در مقابل مهار کمونیست بهره ببرند ولی این دلیل رد توحش و دستور به کشتن انسانها در اسلام و قرآن و سنت محمد نبوده و نیست .

    پاسخحذف

تمام نظرات را می‌‌خوانم و اگر سخن تازه‌ای باشد، پاسخ می‌‌دهم. تنها خط قرمز "خورشید نشان"، ناسزا گویی و آوردن واژگان توهین آمیز است که با پوزش بسیار، حذف می‌‌شوند; و بجز آن، پذیرای هر اندیشهٔ مخالفی هستم. از خوانندگان گرامی‌ خواهش می‌‌کنم که از باز کردن "لینک" هایی که در بخش گفتمان‌ و بوسیلهٔ کاربران ناشناس گذشته شده است خود داری کنند که برخی‌ از آنها مشکوک به آلودگی "تروجان" و "بد افزار" هستند!