هرچند نبینی تو ولی ملت ایران ..شیریست که بر پرچم خورشید نشان است

۱۳۸۹ اسفند ۱۳, جمعه

دانش ما ایرانیان از تاریخ و گذشته پیشینیان خود


یکی‌ از برنامه‌های رادیوی پرطرفدار پس‌فردا را گوش می دادم در مورد تاریخچه ابداع اسکناس که مجری برنامه آن را به یک سوئدی در قرن ۱۷ نسبت می داد. وقتی‌ دانش ما از گذشتهٔ پر افتخار خود محدود به دانستن فتوحات و کشور گشایی‌های پادشاهان ایرانی‌ می شود از دیگران نباید انتظار پاس داشت تاریخ ما را داشت.

چند نفر از ما می‌داند که ایرانیان نخستین در جهان بودند که گندم کاشتند و با اختراع داس گندم درو کردند و نخستین بودند در استفاده از آتش و رام کردن اسب؟ آیا خود ما می دانیم که نخستین شکل اسکناس ،چک و سفته در زمان هخامنشیان بوجود آمده و اصلا چک و بانک ریشه پارسی‌ دارند؟ زمانی که خود ما ندانیم این واژگان را و  اینکه بسیاری دیگر چون شوگر (شکر)، من (مرد)، بالستیک (در معنای نظامی) و بسیاری دیگر ریشه پارسی‌ دارند نباید از دیگران توقع داشت.

چندی پیش مطلبی خواندم در مورد نشان صلیب از سه ایران شناس بزرگ؛ موله، هرتسفلد و گیرشمن. چند نفر از ما می دانیم که این نشان صلیب که مسیحیان بر گردن خود می‌‌اندازند نشان پادشاهان هخامنشی است (به عکس بالا نگاه کنید)؟ مسیحیان پناه آورده از امپراطور روم به ایران به صلاحدید پادشاهان ایرانی‌ شروع به استفاده از این نماد میکنند (پیش از آن نمادشان ماهی‌ بود).  باید بدانیم اگر ایرانیان به مسیحیان فراری پناه نمی‌دادند امروز شاید اثری از این دین  باقی‌ نبود.

 بسیار افتخاراتی دیگر در تاریخه بشریت از آن ایرانیان است که خود ما از آن بی‌ خبریم!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تمام نظرات را می‌‌خوانم و اگر سخن تازه‌ای باشد، پاسخ می‌‌دهم. تنها خط قرمز "خورشید نشان"، ناسزا گویی و آوردن واژگان توهین آمیز است که با پوزش بسیار، حذف می‌‌شوند; و بجز آن، پذیرای هر اندیشهٔ مخالفی هستم. از خوانندگان گرامی‌ خواهش می‌‌کنم که از باز کردن "لینک" هایی که در بخش گفتمان‌ و بوسیلهٔ کاربران ناشناس گذشته شده است خود داری کنند که برخی‌ از آنها مشکوک به آلودگی "تروجان" و "بد افزار" هستند!