هرچند نبینی تو ولی ملت ایران ..شیریست که بر پرچم خورشید نشان است

۱۳۹۰ دی ۱۶, جمعه

آقای بنی‌ صدر! اگر نمی‌‌خواهید یاری رسانید لاقل بذر جدایی هم نپاشید که امروز زمان یکرنگی است...


dogmatism!
آقای ابوالحسن بنی‌ صدر -نخستین رییس جمهوری اسلامی- با یک شبکه فرانسوی مصاحبه تلویزیونی می‌‌کند. نکاتی‌ از صحبت‌های ایشان قابل بحث اند.

ایشان می‌‌فرمایند:
مردم جنبش را با رای من کجاست آغاز کردند اما اکنون می گویند « حق من کو، حق حاکمیت من کجاست» بنابراین امروز شعار ها کاملا متفاوتند، امروز شعار آزادی- استقلال، جمهوری، ولایت جمهور مردم سر می دهند، نه ولایت فقیه.


 آقای بنی‌صدر! در هزاره سوم میلادی هستیم و ما نسل اینترنت و ماهواره. فیلم‌های تظاهرات و اعتراضات مردم پس از دزدی انتخابات ۸۸ در اینترنت موجود است. مردمی که به گفته شما برای گرفتن رای خود به میدان آمدند و پس از آن آرمان‌های دیگری را طلب کردند. درک ایرانیان آنقدر بالا بود که در آن گیر و دار و سرکوب و خشونت، سخن از شکل آینده نظام کشورشان نباشد. شما همان شکل تحریف می‌‌کنید که امثال کدیور‌ها کردند و شعار‌های مردم را به دروغ چیز دیگری خواندند.

ایشان همچنین می‌‌گوید:

این بدین معنی است که با اسلام به مثابه بیان قدرت نمی توان انقلاب کرد. اسلام بیان آزادی را باید و میخواهد. دومین نکته، اینکه همینکه به قدرت می رسند، دیگر قدرت، قدرت است و بیان خودش را می خواهد. بنا براین احتمال قوی می رود اگر چنانچه النهضت در تونس و اخوان المسلمین در مصر به قدرت برسند لحنشان عوض شود.

خیر آقای بنی‌صدر! ایرانیان دیگر به آن چاهی که سه دهه پیش پرت شدند، نمی‌‌افتند! سخنها همین امروز باید روشن شود و نمی‌‌توان به این امید بود که کسی‌ به قدرت برسد و "آرا"یش را تغییر دهد! اگر نشریه شخصی‌ شما "انقلاب اسلامی در هجرت" نام دارد این وظیفه شماست که پاسخ دهید و از خود برائت جویید! آیا امروز هم هنوز به دنبال آرمان‌های "انقلابی" و "اسلامی" هستید؟

صرف گفتن این که نظامی "لاییک" را می‌‌پسندید کافی‌ نیست و باید در عمل -که همان تغییر نام نشریه شماست- نشان دهید. البته اجباری به اثبات کردن شما نیست و ولی‌ ایرانیان امروز، دیگر بدنبال آرمان‌های "انقلاب اسلامی" ۳۲ سال پیش شما نیستند که در تشکیل آن سهم داشتید.


آقای بنی‌ صدر! یادتان است که در سالگرد قتل فجیع دوست قدیمی‌ خود -شاهپور بختیار- مصاحبه کردید و او را خائن به ایران خواندید؟ یادتان است که به صرف گفته های ارتشبد قره باقی‌ (سردار خیانت کار ایرانی‌) و پرزیدنت جیمی کارتر، به آن مرد بزرگ تهمت همکاری با خارجی‌ برای حمله به میهن زدید؟


بختیار را تهمت به خیالبافی می‌ زدید و اینکه تصور می‌‌کرد که "از او کاری ساخته است که از بقیه نیست" و البته اشاره ای نکردید که همان روزها به زیر درخت سیب می‌‌نشستید و دوشادوش دکتر یزدی، انقلاب را تبلیغ و ترجمه غلط از سخنان آقای خمینی می‌‌کردید و عوام فریبی. بختیار آینده را می‌‌دید و می‌‌گفت: "دیکتاتور نعلین صد بار بد تر است از دیکتاتوری چکمه". هم او بود که می‌‌خواست چون "واتیکانی" در قم بسازد و با احترام ملایان شیعه را روانه آنجا کند ولی مردمی که احساساتی‌ شده بودند و در "ماه" رویا یشان را می‌‌دیدند، "مرغ طوفان" را سر بریدند!

امروز هم بجای اینکه به دنبال وحدت آفرینی باشید، همان زمانی‌ که آقای پهلوی در کانون توجه به دلیل شکایتش به سازمان ملل است;  او و خاندانش را خائن و دست نشانده می‌‌خوانید! پنداری طرظ فکر و ادبیات شما سه دهه است که تغییر نکرده و هنوز حال و هوای انقلابی آن دوران را دارید. آقای بنی‌ صدر! اگر نمی‌‌خواهید یاری رسانید لاقل بذر فتنه و جدایی هم نپاشید که امروز زمان یکرنگی است...


ترجمه کامل این گفتگو در سه کامنت اول لینک زیر آورده شده است 

*کاریکاتور از رادیوزمانه 

لینک نوشته در وبسایت بالاترین...آزادگی 

۱ نظر:

  1. تا چه شود یعنی چه رای ما کو دوباره سبز ها و دوم خردادی ها را به قدرت بنشانید و رژیم جمهوری اسلامی را دوام بخشید؟!

    پاسخحذف

تمام نظرات را می‌‌خوانم و اگر سخن تازه‌ای باشد، پاسخ می‌‌دهم. تنها خط قرمز "خورشید نشان"، ناسزا گویی و آوردن واژگان توهین آمیز است که با پوزش بسیار، حذف می‌‌شوند; و بجز آن، پذیرای هر اندیشهٔ مخالفی هستم. از خوانندگان گرامی‌ خواهش می‌‌کنم که از باز کردن "لینک" هایی که در بخش گفتمان‌ و بوسیلهٔ کاربران ناشناس گذشته شده است خود داری کنند که برخی‌ از آنها مشکوک به آلودگی "تروجان" و "بد افزار" هستند!