هرچند نبینی تو ولی ملت ایران ..شیریست که بر پرچم خورشید نشان است

۱۳۹۰ بهمن ۷, جمعه

اظهار نظر خانم عبادی بیشتر سیاسی است تا حقوقی!



خانم شیرین عبادی - برنده جایزه صلح نوبل- در مصاحبه با دویچه وله اقدام رضا پهلوی در شکایت حقوق بشری به سازمان ملل را بیشتر سیاسی می‌‌داند تا حقوقی و ایرادات خود به آن را بیان می‌‌کند.  

خانم عبادی می‌‌گوید که:

شکایت از جمهوری اسلامی در دادگاه لاهه امکان‌پذیر نیست. به گفته‌ وی، دولت ایران اساسنامه مربوط به این دادگاه را امضا نکرده و بنابراین امکان کشاندن پرونده این دولت به دادگاه لاهه وجود ندارد.
 ایشان تاکید می‌‌کنند که:

شهروندان عادی حق ندارند چنین درخواستی را مطرح کنند. بلکه کشورهای عضو شورا می‏توانند چنین درخواستی را طرح کنند که در خصوص ایران، هیچ کشوری که عضو شورای امنیت باشد، تا به حال چنین درخواستی از شورای امنیت نکرده است.

خانم شیرین عبادی عزیز! جدا از بحث‌های حقوقی و درستی‌ یا نادرستی‌ آن، آیا نفس این کار را از نظر سیاسی مفید نمی‌‌دانید؟ فرض را بر این بگذاریم که ایراد‌های شما وارد است (که بسیاری وکلا خلاف نظر شما را دارند) و این شکایت به نتیجه‌ای نمی‌‌رسد، آیا بهتر نبود که صبر می‌‌کردید تا نتیجه آن و وارد بودنش مشخص شود؟ چه این شکایت به نتیجه برسد و حتی اگر شورای امنیت آن را وتو هم بکند، اقدام مفیدی بود و توانست گروه‌هایی از اپوزیسیون را با یکدیگر متحد کند.

خانم عبادی! شما خود وکیل اید و از زیر و بم پرونده‌های پیچیده حقوقی آگاه اید. این حق را به تیم حقوقی‌ای که بر روی این پرونده کار می‌‌کنند بدهید که توانایی‌ها و ارتباطات خود را اکنون آشکار نکنند. مسلما وکیل برجسته‌ای چون امانوئل داوود که قصاب بالکان -میلوسویچ- را به همین دادگاه برد، به جزییات کار بیشتر آشنا است.

ایراد‌های این شکایت، در آینده خود در چرخه بررسی آن مشخص و اعلام میشد و ولی‌ نکته گیری شما در این مرحله، جز دل‌سرد کردن و بحث و جدال بیشتر کردن ثمری ندارد.

می‌‌گویید که امکان وتوی چین و روسیه در شورای امنیت وجود دارد و پس چنین کاری فایده بخش نیست و به قول شما به "بن‌بست" می‌‌رسد و هدف تنها تبلیغات سیاسی است و مصاحبه کردن اشخاص. خانم عبادی! مزیت اینکه این ابتکار بوسیله شخصی‌ چون رضا پهلوی مطرح شد در این است که شناخته شده است و احتیاجی به شناساندن خود ندارد.

چه منتقد دوران پهلوی و شخص رضا پهلوی باشیم و چه نباشیم، ایشان سالهایی از عمرش را "ولیعهد" قانونی این کشور بود. درست است که امروز خود ایشان در بسیاری موارد منتقد حکومت شاه سابق است و ادعایی بر حکومت هم ندارد، احتیاجی هم بر خودنمایی و تبلیغات سیاسی نیست که همه او را می‌‌شناسند و جالب که حتی منتقدانش هم بر سلامت نفس ایشان تاکید دارند. گرچه صحبت اصلا رضا پهلوی نیست و هدف جای دیگر است وانگار کمی‌ نامنصف بوده اید!
 
خانم شیرین عبادی! کاش مجال بدهید که از این فرصت پیش آماده، بتوان بیشترین استفاده‌های سیاسی را برد و تبلیغ کرد و نقض‌های حقوق بشری در ایران را بیشتر به جهان شناسند. امید که این کار، متحد شدن اپوزیسیون را هم سرعت ببخشد.

* کاریکاتور از مردمک

۵ نظر:

  1. احمد
    این شیرین عبادی از پاپ هم کاتولیک تره
    هر چن من از نظر فکری با ربع پهلوی هیچگونه شباهتی ندارم ولی از شیرین عبادی که از اصلاح کلکان هم کلک تره خیلی بدم میاد

    پاسخحذف
  2. سوال اینه که این شاهزاده ناکام و بیچاره ارزش این رو داره که راجع بهش حرف بزنیم یا نه؟اگر ثابت کردیدارزش داره،بعد نظر بدین که شکایتش سیاسی بوده با حقوقی.

    پاسخحذف
  3. واقعا شما قصد یا علاقه دارید که دوباره نظام پادشاهی برقرار کنید توی این مملکت خراب شده ؟ و دوباره برگردیم به عقب ؟ آخر چرا ؟ واقعا که...

    پاسخحذف
  4. با خواندن دیدگاه های ذیل لینک از سطح بالای شعور سیاسی هم میهنانم به راستی دچار غرور شدم!

    افسوس...

    پاسخحذف

تمام نظرات را می‌‌خوانم و اگر سخن تازه‌ای باشد، پاسخ می‌‌دهم. تنها خط قرمز "خورشید نشان"، ناسزا گویی و آوردن واژگان توهین آمیز است که با پوزش بسیار، حذف می‌‌شوند; و بجز آن، پذیرای هر اندیشهٔ مخالفی هستم. از خوانندگان گرامی‌ خواهش می‌‌کنم که از باز کردن "لینک" هایی که در بخش گفتمان‌ و بوسیلهٔ کاربران ناشناس گذشته شده است خود داری کنند که برخی‌ از آنها مشکوک به آلودگی "تروجان" و "بد افزار" هستند!