هرچند نبینی تو ولی ملت ایران ..شیریست که بر پرچم خورشید نشان است

۱۳۸۹ اسفند ۱۶, دوشنبه

سران جنبش سبز و سکولاریسم؟

این  پُست, یک تحلیل احساسی‌ و بیشتر یک درددل شخصی است
از مکروه بودن ریش زدن در اسلام عزیز با اطلاع ایم و در احادیثی از پیامبر اسلام و امامان شیعه مردان به بلند گذاشتن محاسن خود توصیه شده اند. جدا از اینکه این دستور برای مسلمانان ۱۴۰۰ ساله پیش و در شرایطی با محدویت‌های بهداشتی گفته شده هیچ دلیل عقلانی برای اصلاح نکردن ریش توسط مذهبیون ارائه نشده جز محافظت پوست صورت در مقابل نور ماورأ بنفش خورشید! از بیان انتقاد در فلسفهٔ این دستور اسلامی بگذریم این ارادهٔ هر کسی‌ است که به دلخواه خود به هر دستور دینی عمل کند یا نکند و این عین آزادی اجتماعی است.





همکاری داشتم ایرانی‌, در یکی‌ از دانشگاههای خارج از کشور که در عین مذهبی‌ بودن برای احترام به محیط اکادمیک اونجا صورت خود رو سه تیغ اصلاح میکرد و گاهی کراوات هم میزد گرچه علاقه‌ای به این کار نداشت.در مقابل با دیدن ظاهر مشاوران ارشد موسوی و کروبی در خارج از کشور این پرسش برای من پیش میاد: کسی‌ که برای تطبیق به شرایط زمانی‌ و محیطی جهان‌‌ به واسطهٔ‌ حضور دیپلماتیک خود و برای حفظ احترام ایران و ایرانی حاضر نیست از عمل به یکی‌ از دستورات غیر واجب اسلامی  صرف نظر کند آیا می‌تواند به مبانی سکولاریسم اعتقاد داشته باشد؟ چه اشکالی‌ هست که جناب امیر ارجمند به عنوان یک دیپلمات ایرانی‌ کراوات بزنند؟ آیا ما ایرانی‌‌ها تافتهٔ جدا بافته هستیم در دنیا؟ یا مگر همون کت انگلیسی و پیرهن یقه دار که ایشون بر تن میکنند لباسی ملی‌ است؟


صورت مساله بالا ممکن در شرایط بحرانی ایران به ظاهر بی‌ اهمیت بیاد ولی‌ برای من به عنوان یک ایرانی‌ جالبه بدونم که در صورت پیروزی جناب مهندسی‌ موسوی ,مثلا همین جناب امیر ارجمند یا دیگر اصلاح طلبها با همین ظاهر ( و ته ریشی که ادامه پیدا می‌کنه تا بپیونده به موی سینه) ظاهر میشوند یا خیر. چون برای امثال منی‌ که سالها زجر زندگی‌ در این نظام رو کشیدیم, دیدن دوبارهٔ اینها (چه از روی ریا باشه چه نباشه) زجر آواراست!


۳ نظر:

  1. az dir baz islam dine zeshti va palidi bode, va hame ra davat be zaher sazi mikarde, be ghole marof "khahi nashavi rosva hamrange jamaat sho", jaye hich shaki nist ke zano mard dar islam bayad ta jaye momken dar malae amm khod ra zesht konand ta mabada digaran az didane zibaei anha be laghzesh oftand, amma nemidonam aya zanan az didane sorate setigheye marda che hali mishan, amma motmaenam ke dashtane rish chizi chendesh avare ke aslan hich tojihi barash nis.

    پاسخحذف
  2. سلام
    واقعا مطلب بی ربطی نوشتید
    پس آزادی این وسط چی می شه
    آقا یکی دوست داره بزنه یکی دوست داره بگذاره
    نظام می گه بگذارید شما میگید بزن
    هر دو تون دیکتاتورید

    پاسخحذف
  3. ای بابا..شما نوشتهٔ من رو درست نخوندی که این شکلی‌ عصبانی‌ شدی جانم،،ابتدا که من چیکاره‌ هستم که بگم بزنن یا نزنن،،دوم که ابتدای نوشته گفتم که این تنها یک درد‌ دل شخصی‌ است،،سوم این که کاملا روشن گفتم که هر کسی‌ سلایق خودش رو داره ولی‌ چرا ما باید در عرف دیپلماتیک که شکلی‌ جهانی‌ داره متفاوت باشیم و زشت روی ظاهر بشیم؟ خواهش می‌کنم سیستمدران فقیر‌ترین کشور‌های آفریقائی را ببینید..این شکلی‌ که حالا سیاست مدارن ما با قیافهٔ جولی پولیده نمایان میشوند و مثلا ژست ساده زیستی‌ میگیرند وجههٔ کشور من رو پایین میاورد،،حالا شما اگه اسمش رو دیکتاتوری میگذاری خوب مشکلی‌ نیست ولی‌ فکر می‌کنم روزگاری تمام کارگزاران حکومت باید وادار به پیروی از عرف‌های دیپلماتیک شوند...شما آقا یا خانوم عصبانی‌؛ یک جلسه مهمه کاری داشته باشی‌ با دمپایی و پیژاما بری اونجا اجازه ورود نمیدن ،باید بگی‌ دیکتاتورن؟

    پاسخحذف

تمام نظرات را می‌‌خوانم و اگر سخن تازه‌ای باشد، پاسخ می‌‌دهم. تنها خط قرمز "خورشید نشان"، ناسزا گویی و آوردن واژگان توهین آمیز است که با پوزش بسیار، حذف می‌‌شوند; و بجز آن، پذیرای هر اندیشهٔ مخالفی هستم. از خوانندگان گرامی‌ خواهش می‌‌کنم که از باز کردن "لینک" هایی که در بخش گفتمان‌ و بوسیلهٔ کاربران ناشناس گذشته شده است خود داری کنند که برخی‌ از آنها مشکوک به آلودگی "تروجان" و "بد افزار" هستند!