هرچند نبینی تو ولی ملت ایران ..شیریست که بر پرچم خورشید نشان است

۱۳۸۹ اسفند ۱۷, سه‌شنبه

قهوه‌‌ تلخ، سریالی ضدّ فرهنگ ایرانی‌؟


ایرانیان از دو رفتار ناپسند مبرا بودند: دروغ و دشنام گویی. تا دوره‌ا‌ی‌ حتی واژگان زشتی در زبان ایرانیان وجود نداشت و دروغ به اندازه‌ای مذموم بود که کوروش بزرگ زمانی‌ که در خطر به قتل رسیدن توسط استیاژ- پادشاه ماد- بود حتی به توصیه فرمانده خود -هارپاگوس- حاضر به دروغ گویی برای نجات جان خود نشد. دردوره‌ا‌ی‌‌ که متجاوزین به  خاک ایران دربند هیچ قانون و شرافتی نبودند, ایرانیان پاک نهاد حتی به پیکر دشمن شکست خورده خود بی‌ احترامی نمی‌کردند تا جایی‌ که به اقرار خود تاریخ نویسان یونانی، اجساد دلاوران اسپارتی کشته شده در درهٔ ترومپیل به دستور خشایار شاه با احترام به لشگر یونانیان تحویل داده شد. در مقابل, دشمنان ایران به اندازه‌ای دیو خوی بودند که اجساد ایرانیان را از زیر خاک به بیرون می کشیدند و با اهانت آتش می‌‌زدند ; از همان زمان دو اصطلاح زشت ``پدر سوخته`` و ``پدر در آوردن`` به غلط وارد محاورهٔ ما ایرانیان شد.



با دیدن سریال قهوه‌‌ تلخ (جدا از تمامی‌  انتقادات به بی‌ محتوایی برنامه) انواع و اقسام دشنام‌ها رو میشنوید که کارکترهای این برنامه نصیب همدیگر میکنند به این نیت که بیننده را به خنده آورند! واژگانی چون بی‌ شعور، خفه شو، مرده شور برده، احمق، کثافت و مانند اینها به دفعات در این برنامه شنیده میشوند. جدا از این مهران مدیری با باب کردن واژهٔ زشت ``پدر سوخته``  ظلم بسیاری  به فرهنگ ایرانی کرد.

دوستی‌ میگفت که گله‌ای به مهران مدیری نیست و او به مواردی اشاره کرده که در بین ایرانیان شایع است چون دروغ گویی، رشوه گیری، تملق و غیره ولی‌ پرسش اینجاست که اگر واقعا این خصایل در ایرانیان است، آیا با دیدن این برنامه‌ها پس از یک دهه، تحولی‌ مثبت در فرهنگ ایرانیان ایجاد شده است یا خیر؟!
در ممالک کفر!، در ابتدای هر برنامهٔ تلویزیونی پیغامی می‌ آید که به والدین اخطار می‌کند در مورد محتوای سکس، خشونت یا واژگان ناهنجار.متأسفانه این مسالهٔ مهم در ایران وجود ندارد و شاید والدین تنها در مورد بخش پورنو حساس هستند  در حالی‌ که از بد آموزی همین به اصطلاح برنامه‌ طنز! مهران مدیری برکودکان خود غافلند.

۲ نظر:

  1. تا حدی قبول دارم که مهران مديری در فحش دادن زياده روی ميکند. ولی مطمئنم شما متوجه منظور اصلی سريال نشديد. به نظر من اين سريال نه تنها ضد ايرانی نيست بلکه به موارد کوچکی اشاره دارد که ما سالهاست از آن رنج ميبريم و آن دروغ و رشوه و به عرضگی مان است و به تصوير کشيدن آنها باعث رشد ميشود. کشور های پشرفته بر عکس ما مشکلاتشان را پنهان نميکنند و به اين دليل رشد ميکنند. از شما خواهش ميکنم مسائل را بی طرفانه ببينيد.

    پاسخحذف
  2. آیا با دیدن این سریال در خود شما تغییری حاصل شد؟ یعنی‌ شمارو به فکر واداشت؟ این سبک لودگی در تمامی سریال‌های مهران مدیری از ده ساله پیش تا کنون بوده، از شب‌های برره بگیر تا پاورچین که همه رو پاچه خار، دروغ گو، رشوه بگیر و غیره نشون میداد .اگر واقعا این خصایل در ایرانیان هست و اگر با دیدن این سبک برنامه‌ها تحولی‌ مثبت در فرهنگ مردم ایجاد شده که بسیار هم عالی‌

    پاسخحذف

تمام نظرات را می‌‌خوانم و اگر سخن تازه‌ای باشد، پاسخ می‌‌دهم. تنها خط قرمز "خورشید نشان"، ناسزا گویی و آوردن واژگان توهین آمیز است که با پوزش بسیار، حذف می‌‌شوند; و بجز آن، پذیرای هر اندیشهٔ مخالفی هستم. از خوانندگان گرامی‌ خواهش می‌‌کنم که از باز کردن "لینک" هایی که در بخش گفتمان‌ و بوسیلهٔ کاربران ناشناس گذشته شده است خود داری کنند که برخی‌ از آنها مشکوک به آلودگی "تروجان" و "بد افزار" هستند!