هرچند نبینی تو ولی ملت ایران ..شیریست که بر پرچم خورشید نشان است

۱۳۹۰ فروردین ۷, یکشنبه

اخراجی‌ها , معیاری برای سنجش فرهنگ ما ایرانیان؟

دوست عزیزی نوشته بودند در مورد اینکه تماشای فیلم اخراجی‌ها نباید مساله‌ای حیثیتی شود و نبایست معیاری برای سنجش فرهنگ مردم باشد. پرسش من از ایشان این است که رفتن برای تماشای فیلمی تهوع آور از کارگردانی که زمانی‌ باتوم توی سر همون مردم میزد و امروز بدون ابراز پوزشی به کار خود میبالد آیا بی‌ فرهنگی‌ نیست؟ بر خلاف این دوست عزیز، چنین می‌اندیشم که نه تنها صحبت در مورد این فیلم مهم است که لاقل برای من و شاید بسیاری دیگر مساله ای حیثیتی باشد.


همیشه برایمان تکرار شد که ایرانی‌ یعنی‌ ملتی‌ با فرهنگ چند هزار ساله، یعنی‌ نجابت یعنی‌ شعور. برایمان گفتند از با ارزش بودن پیوندهای خانوادگی در جامعه  ایران و برعکس‌اش در ممالک غربی. از مهربانی و عطوفت و نجابت و چشم پاکی‌ و ناموس پرستی‌ ایرانیان گفتند و در مقابل همیشه سخن از جامعهٔ بی‌ بند و بار و افسار گسیختهٔ غرب بود. می‌پندارم که قیاس جامعهٔ ایرانی‌ با ممالک پیشرفته غربی برای کسی‌ که چند سالی‌ خارج از ایران زندگی‌ کرده باشد آسان تر است؛ از همین فرهنگ رانندگی‌ خودمان، که آن را با رانندگی‌ در کانادا مقایسه می‌‌شود کرد. فرهنگ مردم چنان بالاست و احترام به قانون چنان در وجود این مردم است که شاید برای بعضی‌ ایرانیان تازه وارد به کانادا مضحک به نظر برسد. فرقی‌ نمی‌‌کند که شما مرد باشید یا زن، اگر پشت سر یک کانادایی از دری بخواهید وارد شوید  حتما برای شما باز نگاه میدارد و یا اگر از بدشانسی‌ هر چه  در دست دارید  پخش زمین شود، اطرافیانتان سریع تر از خود به یاریتان می‌‌آیند.

شاید در سفری دو هفته‌ای به ایران به اندازهٔ باقی‌ سال در کانادا، دعوا و کتک کاری در خیابان می بینم  یا الفاظ زشت می‌شنوم. اینجا اگر بانویی چند ساعت هم کنار خیابان بایستد متلکی از سوارگان نمی‌‌شنود و احساس عدم امنیت ندارد و این را مقایسه کنید با مملکت گل و بلبل خودمان. ورزشگاه‌شان رو ببینید؛ زن و مرد، پسر و دختر از هر سنی‌ با امنیت تمام به دیدن ورزش مورد علاقهٔ خود می‌‌روند و در ایران والدین جرات فرستادن فرزند پسر خود به ورزشگاه را ندارند. اینجا با آرامش و بدون هیچ ماجرایی میشود  به بار و دیسکو  رفت و خستگی‌ یک هفته کار را از تن درآورد, مگر اینکه برنامه و کنسرت  ایرانی‌ باشه تا حتما دیدن یک  دعوای ناموسی را تجربه کنید و یا خشمگین از نگاه‌های کثیف هم وطنتان به دوست دختر خود به خانه بازگردید و بسیاری دیگر.

وقتی استقبال عوام از فیلمی ضد مردمی و ساختهٔ عضو سابق گروه‌های فشار را می‌‌بینم این پرسش برایم پیش می‌‌آید که معیار با فرهنگ بودن ما ایرانیان چیست؟ ممنون می شوم من رو راهنمایی کنید.

* کاریکاتور از رادیوزمانه

۱۹ نظر:

  1. دوست عزیز

    در وبلاگم پستی نوشتم به نام ((جنجال بر سر جدایی نادر از سیمین و حکایت سینمای معاصر ایران)) که شاید پاسخ مستقیمی به سوال شما نده، ولی دغدغه اش کمابیش همینه. اگر دوست داشتید اون پست رو بخونید.
    در ضمن، مطلبی که نوشتید جای تامل داره.

    پاسخحذف
  2. خواستم به عنوان ناشناس جواب بدم نشد.چرا؟؟

    پاسخحذف
  3. ممنون رضا جان، استفاده بردم و منتظر نوشته‌های بعدی شما هستم

    پاسخحذف
  4. من با قسمتهایی از بحث شما کاملا موافقم. هر وقت صدای بوق می آید، راننده ایرانی (بعضا چینی) است. هر وقت سرعت غیر مجاز است راننده ایرانی (بعضا چینی یا سیاه پوست) است. کثیف ترین پارک تورنتوف پارک پشت پلازای ایرانی هاست. هر وقت برای خرید به پلازای ایرانی ها نمی روی، یا یک نفر جلوی ماشینت پارک می کنه و می ره یا به خاطر ایستادن یک ماشین در محل نا مناصب یک صف طولانی تو پلازا بوجود می اد.
    (ساکن تورونتو کانادا

    پاسخحذف
  5. ما ایرانیها در یک زمینه از همه جهان سریم و اون ادعای توخالیست

    پاسخحذف
  6. دوست گرامی مثل اینکه این فیلم بدجوری دماغ شما را سوزونده

    پاسخحذف
  7. آره.مردم رفتن فیلمو دیدن.حتما خششونم اومده . که چی؟ عزیزم,مبارزه سختی درپیش است و بی پایان.باسقوط این رژیم خواهی دید که تازه اول سعی و جهد ماست.این برادران چماق به دست هم مثل من و تو ایرانی هستند.شاید پدر برزگ و مادر بزرگشان آدمهای دوست داشتنی و با فرهنگی ولو بیسواد بوده اند.این واقعیات جامعه ایران است و لی نباید سرخورده شد.باید تمامی اینها را به کل به عنوان کلیت ایران بپذیری.راه سخت است اما پیمودنش دلپذیر,وگاهی درد آور.به نظر من تمام آدمهای با فرهنگ باید بروند و این فیلم را ببینند ولی این به معنی این نیست که هر کس این فیلم را میرود ببیند با فرهنگ است. همانطور که به سخنان آقای خامنه ای گوش میدهیم بدون ذوب شدن در ولایتش.سرخورده بشو اما خشمگین نشو.ده نمکی مستحق مجازات است برای روزهای چماق به دستی,وامروز مستحق نقد فرهنگی چرا که کار فرهنگی کرده. دوست داریم به خدا

    پاسخحذف
  8. مرسی‌ ناشناس جان از بحثتون. ولی‌ نقد ادبی‌ و حتی دیدن این فیلم در خانه فرق داره با اینکه به سینما روند و پول به جیب کسی‌ بریزند که روزی باتوم توی سر مردم میزد. اتفاقا مشکل من هم همین واقعیت‌های جامعهٔ کشورم است و اگر اصلاحی باید صورت پذیرد چرا همین امروز نه؟ و این مبارزهٔ سختی که فرمودید در پیش داریم یکیش همین فیلم بود که سنگر را ترک کردیم و پا به عقب گذشتیم و امیدوارم حق بدید که سرخورده شوم

    پاسخحذف
  9. man ke migam na berin cinama ekhrajihaa ro bebinin na CD orginal ro bekharid.
    Copy konid bezarid pedare 7sohabesh dar biad.

    پاسخحذف
  10. دیدن این فیلم در خانه؟منظورتان دیدن کپی فیلم است تا اطمینان داشته باشیم پولی به جیب تهیه کننده نمیرود.پس "حق چاپ محفوظ " چی؟حق چاپ برای دشمن محفوظ نیست؟فیلمساز کار فرهنگی کرده و من اهمیت نمی دهم و اینقدر وسواس به خرج نمادهم در این مورد.برای من ده نمکی دو چهره دارد.یکی فیلمساز مانند سایر اهل سینما,دیگری چماق به دست مستحق مجازات.دوست داریم به خدا.

    پاسخحذف
  11. دوست عزیز. جمهوری اسلامی جزو کشورهای اجرا کنندهٔ حق مؤلّفین نیست و نشده است. پس اگر هم کسی‌ بخواهد این فیلم را در خانه ببیند و کپی‌ کند عملی‌ خارج عرف و غیر قانونی انجام نداده

    پاسخحذف
  12. کپی کردن غیر اخلاقی است و آثار ساخته شده در ایران تحت پوشش قانون حمایتی حق مولف قرار میگیرد. دوست داریم به خدا.

    پاسخحذف
  13. علت خیلی از بی قاعدگیهایی که در بین ایرانیها میبینی به سادگی رشد غیر عادی شهرنشینی و مهاجرت به قواره است.روستایی خوب یه سادگی تبدیل به شهر نشین بد شده است.در این میانه عدم آموزش و سختگیری قانونی و به جا از طرف مسوولین هم مزید بر علت.
    .به قول شریعتی :ماشینهایی که در خیابانها مدل امسالند ولی راننده ها مدل صد سال پیش.sad but true
    i swear i love you

    پاسخحذف
  14. معلوم نیست که این سر و صدای بسیار چرا یکباره برای فیلم ده نمکی در آمده است؟ حرف مخالفین ده نمکی این است که این آقا چماقدار است. اما چیزی که جالب است اینست که این افراد منتقد فیلم "اخراجی ها" که این فیلم را بخاطر کارگردان چماقدارش آقای ده نمکی تحریم کرده و بینندگان فیلم را هم افراد "بی فرهنگ" میخوانند، خود هورا کش چماقدار-فیلمساز دیگری به نام "محسن مخملباف" هستند و نه تنها اقبال تماشای حتی یکی از فیلمهای این چماقدار خمینی را از دست نمی دهند، بلکه با آب و تاب صحبت از جوایز جهانی فیلمهای وی و خانواده نابغه اش میکنند. چرا خود را حتی یکبات بخاطر تماشای فیلمهای مخملباف سرزنش نکرده و با همان معیاری که مردمان تماشاگر فیلمهای ده نمکی را شلاق کش قضاوت هایشان میکنند، خود و اعمال سابقشان را در بوته قضاوت خویش قرار نمیدهند؟ زهی دورویی!

    پاسخحذف
  15. تا اونجای که می‌دونم جمهوری اسلامی امضا کنندهٔ قانون کپی رایات جهانی‌ نیست و برای همینه که خود تلویزیون ایران به راحتی‌ و بر خلاف کپی رایات فیلمهای هالیوودی که هنوز در جهان بر روی پرده هست رو نمایش میده..جدا از اینها بنده هم موافقم که کپی‌ کاری غیر اخلاقی‌ است و شخصاً هم علاقه‌ای ندارم که این فیلم رو ببینم تا بخواهم کپی‌ کنم،،بحث من بین بد و بد تر بود که کپی‌ کردن بهتر است تا پول به جیب این ناجوانمرد بریزند

    پاسخحذف
  16. مخملباف چماق دار؟ بیشتر توضیح دهید که معلوماتم زیاد شود..اگر منظورتان چاقو زدن مخملباف ۱۶ ساله به آجان دورهٔ شاه است که بحثی‌ جداست و باید شرایط زمانی‌ آن مخملباف نوجوان را بشناسیم و لااقل اینقدر شهامت داشت که در مورد کرده‌ی خویش فیلمی بسازه و به عذر خواهی‌ آن سرباز بینوا رود

    پاسخحذف
  17. این فیلم شنیع(اخراجی ها) باید توسط مردم تحریم شودلعنت خدا بر بازیگران وکیرگردان پلیدش باد

    پاسخحذف

تمام نظرات را می‌‌خوانم و اگر سخن تازه‌ای باشد، پاسخ می‌‌دهم. تنها خط قرمز "خورشید نشان"، ناسزا گویی و آوردن واژگان توهین آمیز است که با پوزش بسیار، حذف می‌‌شوند; و بجز آن، پذیرای هر اندیشهٔ مخالفی هستم. از خوانندگان گرامی‌ خواهش می‌‌کنم که از باز کردن "لینک" هایی که در بخش گفتمان‌ و بوسیلهٔ کاربران ناشناس گذشته شده است خود داری کنند که برخی‌ از آنها مشکوک به آلودگی "تروجان" و "بد افزار" هستند!