هرچند نبینی تو ولی ملت ایران ..شیریست که بر پرچم خورشید نشان است

۱۳۹۰ فروردین ۱۶, سه‌شنبه

از بالا بردن پرچم هایی گوناگون تا اتحادی ناممکن برای ایرانیان!


فیلمی از چند ایرانی‌ در ژاپن را دیدم که زیر پرچم سبز و سفید و قرمز به زلزله زدگان غذایی گرم می دادند و بازتاب این کار را در رسانه‌های آنجا نشان می‌‌داد که مایهٔ مباهات ایرانیان است. عمل نیک‌ آنان جای تقدیر دارد ولی‌ این نکته برای من عجیب بود که بر روی پرچم سه رنگی‌ که در کنارشان بود  به الفابت انگلیسی نوشته شده بود "ایران". چنین پرچمی که گاهی به فارسی و گاهی به انگلیسی نام ایران بر آن نوشته می‌‌شود و زمانی‌ بدون حتی نام را بسیار در دست هم میهنان خارج از کشور دیده ایم، چه در ورزشگاهی تیم ورزشی ایران را تشویق می‌‌کردند و یا در تظاهرات اعتراضی علیه رژیم بودند. استدلال این دوستان در نپرداختن به پرچم هم این است که نه الان فرصت صحبت به این موارد به زعم ایشان بی‌ اهمیت است و نه این بحث کمکی‌ به اتحاد ایرانیان می‌رساند . ایشان  چنین می‌‌اندیشند که می‌‌شود تمام ایرانیان را به زیر چنین پرچم خود ساخته‌ای بدون نشان(پرچم ایتالیا وارون شده) متحد کنند و  پرچم هم باید در آینده‌ای ایران آزاد به رای گذاشته شود (گرچه یک نماد ملی‌ و تاریخی‌ با آرمی تجاری را از هم تمیز نمی‌‌دهند).


به مناسبت ۲۵ بهمن  در شهر تورنتو و در ادامهٔ حرکت‌های اعتراض آمیز داخل ایران تظاهراتی برگزار شد ولی‌ تأسف بار بود که ایرانیان در دو نوبت جدا به میدان آمدند. ساعاتی ایرانیان پرچم شیر و خورشید به دست,  شعارهایی در حمایت از زندانیان سیاسی و و ضدّ نظام سر دادند و پس از آنها گروهی دیگر مچ‌بند سبز به دست همان شعار‌ها را تکرار کردند. تفاوت آن دو دسته  تنها در پرچمشان بود که شعار‌ها و خواسته‌هایی همسان داشتند. نه تمام آنانی‌ که شیر و خورشید بالا بردند سلطنت طلب بودند و نه آنان که نماد "مذهبی‌" سبز رنگ به دست داشتند و پرچمشان بی‌ نشان، طالب نظامی دین سالار بودند. اینجا همین پرچم سبب جدایی شد گرچه به آن ایرانی‌ هم می‌‌شود حق داد که به تظاهرات گروهی که اجازهٔ برپا داشتن پرچم شیر و خورشیدش را نمی‌‌دهند، نرود که بر عکس آن در هیچ تظاهراتی خارج از کشور کسی‌ را از بالا بردن نشان سبز منع نمی‌‌کنند. شاید استدلال گروهی این باشد که "شیر و خورشید دوستان" از موضع خود کوتاه بیایند و پرچم بی‌ آرم را در شرایط کنونی‌ بپذیرند؛ که می‌اندیشم چنین پیشنهادی ثواب نیست که پرچم ایران صدها سال به آن شکل بوده و اگر گروهی قصد وفق پذیری داشته باشند آن طرف مخالف است!

قصدم بحث در مورد نشان باستانی شیر و خورشید و تاریخچهٔ آن نیست که بسیاری به غلط آن را نمادی سلطنت طلبانه می‌‌دانند و  چرایی این که همانانی که با افتخار در خرابه‌های تخت و جمشید به ساخته‌های نیاکان خود می‌‌نگرند اینگونه با نشان هایی که بر درو دیوار همان خرابه‌ها است دشمنی می‌‌ورزند, نیست. سخن من این است که بالا بردن پرچمی بی‌ نشان خود عامل جدایی می‌‌شود و می‌‌اندیشم که پرچم، موردی حیاتی و لازم در متحد کردن ایرانیان است که نه هر رنگی‌ می‌‌تواند  ما را از هر سلیقه و اندیشه‌ای گرد هم آورد و نه هیچ حزب و "راه امیدی"! به امیدی که روزی مردم ایران هم چون مصریان پرچمی واحد به دست بگیرند که شاید رمز پیروزی جنبش مردم مصر هم همین بود.


 لینک نوشته در سایت بالاترین

۱۰ نظر:

  1. movafegh ba etehade iranian ba har mazhab v gorooh v hezb hastam.zendeh bad iran.

    پاسخحذف
  2. دوست عزیز

    در این که پرچم خورشید نشان ایران سبقه تاریخی طولانی دارد تردیدی نیست. اما متاسفانه ما گاهی هدف و وسیله را اشتباه می گیریم . هدف برای بسیاری چون من مبارزه با استبداد است . چه دینی باشد چه غیر دینی. چه اسلامی باشد و چه شاهنشاهی. وسیله می تواند روزی پرچم باشد و روزی نشانی دیگر... و این پرچم درست یا غلط یادآور خاطرات رژیم پهلوی است برای بسیاری. این که ما بایستیم و بگوییم بیایید حول محور باورهای من اتحاد کنیم که اساسا اتحاد نیست ! و از قضا بالا بردن پرچمهای گوناگون هم اساسا نشانه عدم اتحاد نیست. در همان تظاهراتی که شما از آن یاد می کنید ، اتفاقا کسانی با پرچم شیر و خورشید حضور داشتند و کسانی حتی با پرچم کردستان !! در عین حال سبزهای بسیاری چون من هم آنجا بودند و همه در کنار هم فریاد اعتراض سر میدادیم به آنچه که نمی پسندیمش ... و چه اتحادی زیباتر از اتحاد چند رنگ و چند تفکر و چند سلیقه...

    پاسخحذف
  3. آرین جان،،چند مورد: شاید در تظاهراتی که بودید این اتفاق میمون افتاد ولی‌ من تجربه خلاف دارم. بعد گفتید من خواستم حول محور‌های من یا ما اتحاد کنیم که نمیدانم چطور به این نتیجه رسیدی و پرچم رو عقیده یک دسته و گروه دونستی

    این که گفتی‌ به غلط یادآور خطرت پهلوی است مخالفم. اول اینکه اگر به غلط یادآور است که باید اصلاح کنیم و در اشتباه مرکّب خود نمانیم و در ضمن در مورد خاطرات پهلوی‌ها هم بسیاری با شما مخالفند که بحثی‌ دیگر است. اگر نوشتهٔ من رو یکبار دیگه بخونید بنده گفتم که اینجا پرچم وسیله‌ا‌ی است که سبب اتحاد ما میشود تا به قول شما به هدف نهائی که آزاد سازی وطن است برسیم و از قضا بر خلاف نظر شما بالا بردن پرچم‌های گوناگون سبب جدایی میشود و نبود اتّحاد

    پاسخحذف
  4. داریوش عزیز

    آفتاب آمد دلیل آفتاب... همین پست وبلاگ شما ، همین عکس ... همین درگیری ها در وبلاگ ها و تلویزیون های ماهواره ای همه و همه دال بر اینه که این پرجم در حال حاضر عقیده"یک دسته و یک گروه" هست که البته اون دسته کملا حق دارند که عقیده خودشون رو داشته باشند. قطعا در مورد خاطرات دوران پهولی با من مخالفند. قطعا بسیارانی هنوز به نوعی از پادشاهی عقیده دارند. همانطور که بسیاری به جنبش سبز یا به کمونیسم عقیده دارند و یا به مجاهدین و یا به جمهوری اسلامی ... این حق طبیعی هر کسی است که برای آنچه که باور دارند بکوشد.

    من به فرموده شما ، بار دیگر نوشته تان را خواندم. حقیقتا هیچ دلیل قانع کننده ای برای اینکه "اینجا پرچم وسیله ای است که سبب اتحاد ما میشود" نیافتم ! خیلی مایلم بدانم که این گزاره را از کجا می آورید و آیا اساسا هیچ پرچمی می تواند باعث شکل گیری یک اتحاد شود ؟ و یا برعکس پرچم متحد الشکل محصول و نماد یک اتحاد است ؟

    به باور من پرجم و امثال پرچم نشانه های یک اتحاد می توانند باشند ، خواه ملی یا حزبی یا حتی در حد یک تیم باشگاهی ! اما اینکه چگونه می نواند یک نشانه ی اتحاد ، خود باعث ایجاد اتحاد شود از نظر منطقی برای من قابل فهم نیست.

    لطفا در صورت تمایش شفاف سازی بفرمایید.


    با سپاس

    پاسخحذف
  5. دوست من..جدا از تمام مباحثی که می‌تونم عرض کنم این نظر شماست که پرچم متحد الشکل نشان دهنده اتّحاد است و نظر من بر عکس شماست که پرچم خود عامل اتحاد است (و اصلا هدف ایجاد پرچم در تاریخ نیز همین است و اگر غیر از این بود اصلا چه لزومی به پرچم و مصرف این همه پارچه‌ و رنگ و هزینه‌های دیگر بود؟!!)

    پاسخحذف
  6. دوستان درود و از نقطه نظراتتان گرچه متفاوت، بسیار استفاده و لذت بردم،با مهر

    پاسخحذف
  7. دوست خوب

    بسیار هم عالی ... حول این موضوع می شود به سادگی بحث کرد. پس نظر من : پرجم نشانه اتحاد است
    نظر شما : پرچم عامل اتحاد است

    دلایلی که تا این لحظه من ارائه کرده ام برای اثبات ادعای خودم ، شرایط فعلی ماست. که پرچم داریم اما پرجمهایمان بیشتر باعث دور شدنمان هستند تا نزدیک شدن.همانطور که گفتم آفتاب آمد دلیل آفتاب. اگر داشتن پرجم نشانه انحادبود امروز وبلاگ نویس محترم و دلسوزی پستی با عنوان "از بالا بردن پرچم هایی گوناگون تا اتحادی ناممکن برای ایرانیان!
    " ننوشته بود.

    دلایل شما برای اینکه پرچم عامل اتحاد است ، مصرف پارچه و رنگ و هزینه های دیگر است. که حقیقتا اگر این استدلال را بپذیریم باید به هر پارجه و رنگ و هزینه ای که شده حقانیت دهیم. جمهوری اسلامی هم در طول این سالیان کم پارچه و رنگ و هزینه نکرده برای پرجم دلخواه خود ، آیا حقیقتا این پرجم عامل وحدت است ؟ البته که نه ! پس صرف اینکه پارچه و رنگ و هزینه برای چیزی شود دلیل نمیشود که آن چیز بر حق باشد و بر فرض هم که بر حق باشد عامل وحدت نیست !الان فرض کنید که شخصی زیباترین نماد دنیا را طراحی کند و هی هم پارچه و رنگ خرج آن کند آیا دلیل می شود که شما پرچم خورشید نشان خود را که دوستش دارید رها کنید و برید متحد شوید با آن شخصی که خرج پارچه کرده ؟ من باز هم تاکید می کنم که اندیشه مشترک است که خود به خود نیاز یک نماد مشترک را به وجود می آورد. واگر نه نماد مشترک بدون داشتن اشتراک فکری جز ایجاد مساله جدید، مساله ای را حل نمی کند.

    پاسخحذف
  8. آرین جان..با کمال احترام به بحث با شما خاتمه میدم چون شما جمله‌ای از تمام حرف‌های بنده رو برداشتید و نتیجه گیری کردید. تمام این پست و نوشته دلیل من بود برای لزوم پرچم مشترک؛ بعد شما یک جملهٔ بنده رو که در مورد رنگ و پارچه‌ بود به عنوان تنها دلیلم نشون می‌‌دید؟ بی‌ انصافی بود.
    فکر کنم تنها به یک نقطه مشترک رسیدیم که همون طور که در نوشته گفتم، همین پرچم سبب جدایی و نبودن اتحاد می‌‌شود که در مورد من و شما شد!

    پاسخحذف
  9. هر طور مایل هستید دوست عزیز ، به هر حال این درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی شود. پنداری ما هنوز هم مونولوگ رو به دیالوگ ترجیح میدیم! پاینده باشید و پیروز ...

    پاسخحذف
  10. با درود فراوان
    نظر من با شما مشابهه چون ایران سرزمین هویت وریشه هر کدوم از ما ایرانی هاست یعنی هر جا اسم ایران هست پشت سرش کلی عظمت و افتخار اجداد و نیاکانمان میاد از تیر اندازی آرش تا قیام کاوه و این یعنی ایران و ایرانی باید بالای سرش پرچمی از نشان ایرانی بودنش داشته باشه و اینو میتونم قسم بخورم که اگه هر ایرانی از تاریخ با قدرت وپر افتخار کشورش بدونه همه مشکلات چند گروهی حل میشه اشتباهات ما حاکی از ندونستن گذشتمونه و اگه هر ایرانی تاریخ وطنشو بدونه پشت سرش پرچم باستانی شیر خورشید میبینه که فرزند درفش کاویانی هستش . (به امید روزی که وقتی به هر ایرانی گفتیم جمشید"آرش"کاوه"گشتاسب"شیراوزن"سورناو خیلی از پهلوانان ایران باستان که خودشونو فدای ایران کردن که هستن چه کردن بدونن ونگن کی هستن )
    مرسی از وبلاگ قشنگت

    پاسخحذف

تمام نظرات را می‌‌خوانم و اگر سخن تازه‌ای باشد، پاسخ می‌‌دهم. تنها خط قرمز "خورشید نشان"، ناسزا گویی و آوردن واژگان توهین آمیز است که با پوزش بسیار، حذف می‌‌شوند; و بجز آن، پذیرای هر اندیشهٔ مخالفی هستم. از خوانندگان گرامی‌ خواهش می‌‌کنم که از باز کردن "لینک" هایی که در بخش گفتمان‌ و بوسیلهٔ کاربران ناشناس گذشته شده است خود داری کنند که برخی‌ از آنها مشکوک به آلودگی "تروجان" و "بد افزار" هستند!