هرچند نبینی تو ولی ملت ایران ..شیریست که بر پرچم خورشید نشان است

۱۳۹۰ شهریور ۱۷, پنجشنبه

صادق باشیم! جنبش سبز تمام شد و جز خاطره‌ای از آن نمانده است


می‌ شنویم که جنبش سبز با طراوت و سرزنده و یا شاید چون آتش زیر خاکستر است. ولی‌ بگذارید با هم صادق باشیم! دو سال بیشتر از دهمین انتخابات ریاست جمهوری گذشت و دیگر خبری از تقلبِ بزرگ نیست. سران همان جنبش بیش از دویست روزی به حبس اند و قیامتی هم نشد. مشکلات زمان مان یا شوشولِ فرنود است و یا قیمت سکه و فلان گوشی جدید موبایل و یا آب بازی چند دختر و پسر. انگار همه شرایط حال را پذیرفتند و درگیری‌هایِ روزمره و گرانی و اجاره و سکه ششصد هزار تومنی و یا بستنی نیم ملیونی، فرصت وانگیزه‌ای برای تعقیب داستان آن جوانی نمی‌‌گذارد که پس از آزادیش خودکشی‌ کرد.


هزاران نفر از صدقه سر نا آرامی‌های دو سال پیش و چه به راستی و چه به کلک، اقامت کشور‌های دیگر را گرفتند و البته اکثرشان هم تازه یاد ادامه تحصیل افتادند و (مثلا در آکسفورد) به دانشگاه می‌ روند و هر از گاهی هم نوشته‌ای در وبلاگشان به روز می‌‌شود. از آن دستبند‌های سبز به جز تعدادی در دست چند زن و مرد پیر آواره خبری نیست و  اپوزیسیون هم  یا در تلاشند که خود را به کسی‌ یا جایی بچسبانند و یا رابطه‌ای بجویند تا اگر رژیمی‌ تغییر کند، پستی برایشان آماده باشد.

بگذارید صادق باشیم! جنبش سبز مرده است و جز خاطره‌ای از آن نمانده است. خاطره‌ای که گرچه برخی‌ را عذادار کرد، مشاورانی رنگ و وارنگ و رجل سیاسی مان را خوشبخت که از این کشور به آن کشور روند (و در حین تفرّج و سرگرم شدن) در دانشگاهی و برای ۱۰-۲۰ نفری حرف بزنند و تشویق شوند.

خوش خیالی است امید به سرانجام رسیدن بهارِ عربی‌ داشته باشیم و خوش خیالی تر است که امید به چنین اپوزیسیونی ببندیم!

پی‌‌نوشت- این نوشته به چرایی سرانجام نرسیدن جنبش سبز، ایرادها، ضعف ها، تقصیرها، قصور‌ها و خیانت‌ها نمی‌‌پردازد. دستاورد‌های این جنبش هم مدِ نظرِ نویسنده نیست. تنها سخن، این است که در وهله نخست بپذیریم که جنبش سبز شکست خورده است!

* کاریکاتور از رادیوزمانه

لینک نوشته در وبسایت بالاترین...دنباله...ریشه ها...آزادگی

۱ نظر:

  1. اشتباه مي كني .نااميد و بي صبر هستي /همين .

    پاسخحذف

تمام نظرات را می‌‌خوانم و اگر سخن تازه‌ای باشد، پاسخ می‌‌دهم. تنها خط قرمز "خورشید نشان"، ناسزا گویی و آوردن واژگان توهین آمیز است که با پوزش بسیار، حذف می‌‌شوند; و بجز آن، پذیرای هر اندیشهٔ مخالفی هستم. از خوانندگان گرامی‌ خواهش می‌‌کنم که از باز کردن "لینک" هایی که در بخش گفتمان‌ و بوسیلهٔ کاربران ناشناس گذشته شده است خود داری کنند که برخی‌ از آنها مشکوک به آلودگی "تروجان" و "بد افزار" هستند!