هرچند نبینی تو ولی ملت ایران ..شیریست که بر پرچم خورشید نشان است

۱۳۹۰ شهریور ۴, جمعه

از ادعای سکولاریسم تا قسم حضرت عباس! برای مجتبی واحدی


این گمان استوار است که گروهی از سر قصد در فضای وب پارسی‌ به دین اسلام فحاشی می‌‌کنند. به تناوب می‌‌بینم که حتی در پای بخش نظر خواهی وبلاگ‌ها می‌‌آیند و پای هر نوشته‌ای چشم بسته فحشی را نثار اسلام می‌‌کنند. در این مورد با جناب واحدی موافقم که قصدشان نمایاندن اپوزیسیون به دین و خدا ستیزی است. ولی‌ جدا از آن، ایشان هیچ انتقاد و پرسشی را در حوزه مسایل دینی نمی‌ تابند و خطِ قرمز می‌‌کشند.

بسیار می‌شنویم که ایرانیان جز با دولتی سکولار روی سعادت نمی‌بینند و نظام آیندهٔ ایران به طور حتم چنین است. تفسیر‌های سیاسی گوناگونی را از اکثر تحلیلگران و از هر طرز فکری می‌ خوانیم که به این نکته تاکید دارند و جای امیدواری است که امثال مجتبی‌ واحدی مذهبی‌ به چنین نتیجه گیری رسیده‌اند. گرچه انگار خود سیاسیون ما که ادعای سکولاریسم دارند (و از جمله مجتبی واحدی) نمی‌‌توانند در عمل به آن وفادار بمانند!

ایشان گله می‌‌کنند از کسانی‌ که ایشان را (به زعم خودشان) هجو و حذف وطرد می‌‌کنند که چون در ابتدای سخنشان "به نام خدا" می‌‌گویند.

جناب واحدی! شما ساکن واشنگتن (پایتخت ایالت متحده) هستید و ناظر بر بسیاری از امور سیاسی آنجا. می‌ دانید که از ریاست جمهوری آن دیار تا بسیاری از دولتمردانشان پیرو مذهب خاصی هستند و دیندارند. به سخنرانی‌ هاشان رجوع کنید و ببینید که کدامشان سخنی از دین و تاریخ مذهبی‌ می‌‌کنند و از داستان‌های عیسی مسیح و پیروانش سخن می‌‌گویند. کدامشان در ابتدای سخن کلامشان را با "In the Name of God" آغاز می‌‌کنند؟ که اگر نکنند دلیل می‌‌شود که بی‌ خدایند؟

آقای واحدی! کسی‌ با دین و ایمان شما مشکلی ندارد و آن امر شخصی‌ است. مشکل از آنجا آغاز می‌‌شود که شما در جایگاهی سیاسی نشستید و فعالیت سیاسی می‌‌کنید و ولی‌ آن را با دین آمیختید. چه لزومی است که در سخنانتان برای توجیه حرف خود از  صدر اسلام مثال آورید و به صحرای کربلا بزنید؟ که انگار ابتدایی‌ترین معنای سکولاریسم را هم متوجه نشدید.

شما وارد کارزار سیاست شدید و این احتمال است که در آینده ایران، در پستی سیاسی قرار گیرید. آیا در آن زمان هم به عنوان وزیر و وکیل اینگونه سخن خواهید گفت؟ شاید بهتر باشد شما هم مانند تمام باخدایان دیگر در درون خود سخن با نام خدا آغاز کنید و نه اینگونه جلوه سازی!

آقای واحدی! شما حتی حاضر نیستید که ظاهر خود را به سبب تفکری که در شما ریشه دوانده مانند تمام مردمان متمدن جهان سازید. سیاسیون تمام ملل جهان و حتی از فقیر‌ترین کشور‌های آفریقایی را ببینید; آیا هیچ کدام آنها مذهبی نیستند؟ چرا باید حتی ظاهر اپوزیسیون ایران "شلخته" و بی‌ قیدانه شبیه همان‌ها باشد که خودتان با آنان مخالفید!

اگر واقعا عقیده شما این است که زدن تیغ بر صورت مرد "حرام" است و بر پل صراط باز خواست می‌‌کنند، اشکالی نیست که مساله خودتان است. ولی‌ از آن هنگام که ردای سیاست بر تن کردید و به عنوان مشاور و تحلیلگر سیاسی بر صندلی کارتان نشستید، آن مساله من هم می شود که باید بدانم چرا دولتمردِ (آینده) من، نمی‌‌تواند دینش را در پستوی خانه نگاه دارد.

سخن در این باره زیاد است و ولی‌ انگار واژه "استبداد ضدّ دینی" هم از آن واژگان جدیدی است که توسط ایشان و برای مهجور کردن هر سخنی در حوزه دینی درست شده است!





* ویدئو از وبلاگ گمنامیان در نوشته‌ای با همین مضمون

لینک نوشته در وبسایت بالاترین

۸ نظر:

  1. (............................)

    پاسخحذف
  2. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
  3. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  4. به نظر من حرفاشون کاملا درسته... واژه استبداد ضد دینی هم که شما مورد تمسخر قرار دادین هم، پدیده نوظهوریه که در وب پارسی به کرات و در همه جا دیده میشه... از بالاترین تا یوتیوب و فیسبوک... توجه کنید مفهوم سکولاریسم این نیست که شما بتونی به هر دینداری (هر نوع) توهین کنی و جواب هم پس ندی... سکولاریسم تعریف معین داره، بعضی دوستان با ژست روشنفکری، دهان رو باز میکنن و انواع و اقسام توهینها رو انجام میدن... به هر چی عرب هم هست فحش میدن، بدش هم از حقوق بشر و انسانیت و اینکه نباید نژادپرست بود حرف میزنن و یادشون میره که دو دقیقه قبلش داشتن عربا رو تمسخر میکردن...

    پاسخحذف
  5. بنده هم گفتم که این گونه فحاشی و تمسخر کردن مذموم است!

    پاسخحذف
  6. استبداد از هر نوعش بد است، خواه ديني باشد، خواه غير و ضد ديني . خواه استبداد عمامه باشد، خواه استبداد كروات .چرا نبايد واحدي سخنش را با نام خدا آغاز كند؟!من يا شما مي توانيم به هر دليلي اين كار را نكنيم و آن رادوست نداشته باشيم ، و احيانا در انتخابات مجلس رژيم بعدي به او و همتايانش راي ندهيم؛ اما حق نداريم براي كسي تكليف تعيين كنيم.
    دمكراسي يعني به رسميت شمردن ( نه لزوما قبول كردن ) عقايد و رفتارهاي گوناگون در چارچوب قانون ؛ البته نه چارچوب هاي من دراوردي و تنگ من و امثال من !!!!

    پاسخحذف
  7. برای من بسیار جالبه که شما به خودت اجازه میدی به آدمها بگی از چه کلماتی استفاده کنند یا چه جوری ریششون را بزنند. این حد وقاحت بسیار بسیار جالب هست. ببین برادر به شما مربوط نیست که کسی به خدا اعتقتد داره یا ریشش را میزنه یا نه. امثال شما دقیقا مانند جمهوری اسلامی هستید که میگوید چرا فلانی کراوات میزند یا مذهبی نیست.

    پاسخحذف
  8. اگر جمهوری اسلامی وجود نداشت انقدر همه با به نام خدا گفتن کسی مشکل نداشتن و ازاین دست مقاله ها نمینوشتند. سابقه جمهوری اسلامی باعث شده که هرکی به خودش اجازه بده درمورد کسی که با آمدنش به آمریکا نمیخواد کسی که بوده را فراموش کنه، توهین و ناسزا بگه.

    پاسخحذف

تمام نظرات را می‌‌خوانم و اگر سخن تازه‌ای باشد، پاسخ می‌‌دهم. تنها خط قرمز "خورشید نشان"، ناسزا گویی و آوردن واژگان توهین آمیز است که با پوزش بسیار، حذف می‌‌شوند; و بجز آن، پذیرای هر اندیشهٔ مخالفی هستم. از خوانندگان گرامی‌ خواهش می‌‌کنم که از باز کردن "لینک" هایی که در بخش گفتمان‌ و بوسیلهٔ کاربران ناشناس گذشته شده است خود داری کنند که برخی‌ از آنها مشکوک به آلودگی "تروجان" و "بد افزار" هستند!