هرچند نبینی تو ولی ملت ایران ..شیریست که بر پرچم خورشید نشان است

۱۳۹۰ مرداد ۱۷, دوشنبه

ماجرای کودک مشهور شده برنامه کودک و پوزش خواهی از خانواده اش و بزرگسالی او


من هم یکی‌ از ۳۰ هزار نفری بودم که در فیسبوک "لایک" زدند. یکی‌ از ده‌ها هزار نفری بودم که به او خندیدند و جوک‌هایش را تعریف کردند و شنیدند. می‌ گویند که هدف، آن کودک خردسال نبود وسیستمِ پر از دروغ و تزویر نظام و سیمای رسانه‌ ایش را ریشخند کردند که این "عذر بدتر از گناه" است. 

 و چه پر غم بود نوشته "ف. میم. سخن" که چه بر سر کودکی از همه جا بی‌ خبر آوردیم و شاید آینده اش را تباه کرده باشیم (و کردم!). و مگر فیلم مخفی‌ از آن هنرپیشه سرشناس نبود که به یکباره دست به دست همه از پیر و جوان و زن و مرد گشت و فروش سی-دی‌هایش از هر فیلم ساخته شده داخلی‌ بیشتر شد؟ دختر بینوا که زندگیش نابود شد و ناچار از ترک دیار؛ دیاری که مردمانش آنچنان  بیرحم و بی‌ انصاف می‌‌شوند که ناگزیر می‌‌شوی از زندگی‌ در غربت و در میان قبیله ای دیگر.

و چه اشاره بعضی‌‌ها با صواب بود با گفتن از احمد زید آبادی که پس از دو سال شکنجه و زندان برای لحظه‌ای به دیدار خانواده آمد و دید که دغدغه مردم، ... کودکی خردسال و سوتی مجری تلویزیونی است!

بله تفریح و شادی و خندیدن هم حق همه است ولی‌ منظور آن نیست. اجبار بر همه نیست که دغدغه وطن و حال و آینده اش را داشته باشند و دیگر هم عجیب نیست که ببینی‌ "لینک"‌ای که خبر از کور شدن تدریجی‌ چشم فلان زندانی جوان می‌‌دهد صد تایی بازدید کننده در "بالاترین" دارد و چند سطر پایین ترش "وبسایت"‌ ای که تیترش "لباس‌های عجیب و غریب لیدی گاگا" است تا چند هزار تا; مهم اینجاست که این تفریح و لحظه‌ای خندیدن، چه بهایی می‌‌تواند برای دیگری داشته باشد.

شاید هنوزهم دیر نباشد که جلوی "لوث شدن" بیشتر قضیه را بگیریم و من هم نخست، صفحه فیسبوکی مزبور را "آ‌ن-لایک" می‌‌کنم
تا دید که دیگر چه می‌‌توان کرد.

لینک نوشته در وب سایت بالاترین...ریشه ها...دنباله...آزادگی

۱۰ نظر:

  1. چه ربطی داره آخه!!!!

    همیشه بعضی وقت ها یه موج جدیدی شکل میگیره که سایر چیزها را تحت الشعاع خودش قرار میده و بعد از مدتی هم تموم میشه.

    انقدر به نظر من موضوع پراهمیتی نبود که بخواهیم ذهنمون رو درگیرش کنیم.

    پاسخحذف
  2. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
  3. اخه عموجان واقعا فکر میکنی اینده فرنود خراب شد ؟؟؟؟
    اگرم شد تقصیر سیستمه نه ماها که لایک زدیم حالا اون بچهه مال برنامه عموپورنگ رو بردن کهریزک مگه؟؟؟
    مثلا توقع داشتن بگه الت تناسلیمو خودم میشورم؟؟

    پاسخحذف
  4. تا وقتی این کودک بزرگ شود کسی چنین چیزی یادش نیست
    اگر هم یادش باشد مگر می توان کودکی که بزرگ شده را شناخت که زندگیش خراب شود

    پاسخحذف
  5. اين هم از اون دسته حرفهايي است که متئاسفانه ما ايراني ها هميشه گرفتارشيم.اين يک حرکتي بود که يکباره شکل گرفت و در نوع خود بسيار جالب بود و هدف اصلي آن هم همان طور که در صفحه فيس بوک آن گفته شد نشان دادن شدت سانسور در آن رسانه بود و هيچ ربطي به عمل و گفتار آن کودک نداشت.مگر خدايي ناکرده آن کودک عمل بدي انجام داده يا حرف بدي زده که بخواهد به خاطر آن مورد تمسخر قرار گيرد و به قول شما به خاطر شرمندگي از آن ،آينده اش تباه شود؟نه، هرگز.مگر اينکه کودکي در آن سن و سال بتواند خودش را بشويد،کار بدي است؟آرزوي هر پدر و مادري اين است که فرزندشان بتواند هر چه زود تر اين کار را انجام دهد و يکي از آموزش هاي مهمي که به او ميدهند، اين است.مسئله مورد تمسخر حرکت عجيب آن مجري برنامه است که او هم در اثر فشار شديد سانسورِ آن رسانه،مجبور به اين سانسور کودکانه شد.

    پاسخحذف
  6. از تمام دوستانی که توجیه می‌‌کنند می‌‌خواهم که لحظه‌ای خود را جای برادر یا پدر یا خواهر یا مادر فرنود بگذارند تا ببینند که چه حالی‌ می‌‌توان داشت.

    پاسخحذف
  7. تنها تصور کنید که از فردا او را در مدرسه فرنود شوشو.. صدا کنند!

    پاسخحذف
  8. قضیه اینه که این که یه بچه وقتی میره دستشویی خودش خودشو میشوره که چیز بدی نیس. تازه خیلی هم مهمه، بچه خوب کارشو خودش میکنه،‌ این یعنی تنهایی میره دستشویی. هر کسی هم پدر یا مادر باشه میدونه که این چیزی که فرنود گفته خچالت آوره نه اصلا اهمیت داره، البته قطعا چیز خوبیه، هر پدر و مادری دلش میخواد بچش زودتر بتونه خودش خودشو بشوره !
    به نظر من شما هم که گفتی اگه شما جای خواهر یا پدر یا مادر بچه بودی خجالت میکشیدی داری اشتباه میکنی. همه اونایی که بچه دارن میدونن این چیزا خیلی معمولیه. وسط برنامه کودک حتی ممکنه یه بچه دستشو بالا کنه بگه که جیش داره. اینو هرکسی که با بچه ها سروکار داره میدونه که این چیزا عادیه.

    خنده و بزرگ کردن مردم هم فقط به خاطر مسخره کردن صدا سیما و اون مجری میشه گفت کم شعوره که ورداشته جواب مسخره به بچه داده.

    یه جورایی جامعه ی ما یه کم تو این چیزا مشکل داره،‌ مثلا اینکه مردم فک میکنن الآن خانواده بچه لابد باید خجالت بکشن!‌من که اگه مامان فرنود بودم اصلا خجالت نمیکشیدم. خوب بچه کاری که میکرده رو گفته، گناه هم که نکرده، بچه خیلی هم شیرین به زبون خودش گفته

    پاسخحذف
  9. نه کار اون بچه کار بدی بود و نه مایه خجالت پدر و مادرشه من بعنوان یک مادر خیلی هم خوشحال میشدم اگه بچهء خودم چنین حرفی بزنه هم نشونه استقلالشه هم نشونه اعتماد به نفس که کلی ارزش داره. از طرفی هم به صدا و سیما میگه بابا سانسور تا کجا واقعیتهای ملموس رو نمیشه سانسور کرد بالاخره یه بچه پیدا میشه که از هیچی نترسه و حساب کتاب هم نکنه و حرفی که میخواد رو بزنه. به بزرگترها هم یاد میده انقدر خودسانسوری نکنید و حرفتون رو بزنید. هر چیزی که جامعه گفت بده بد نیست شعور جامعه اشکال داره. مثل خانمی که گفته بود من الگوم اشین است و بخاطر یه کلمه که حرف خودش رو زده بود ولی جامعه ازش حمایت نکرد زندگیش تباه شد.

    پاسخحذف

تمام نظرات را می‌‌خوانم و اگر سخن تازه‌ای باشد، پاسخ می‌‌دهم. تنها خط قرمز "خورشید نشان"، ناسزا گویی و آوردن واژگان توهین آمیز است که با پوزش بسیار، حذف می‌‌شوند; و بجز آن، پذیرای هر اندیشهٔ مخالفی هستم. از خوانندگان گرامی‌ خواهش می‌‌کنم که از باز کردن "لینک" هایی که در بخش گفتمان‌ و بوسیلهٔ کاربران ناشناس گذشته شده است خود داری کنند که برخی‌ از آنها مشکوک به آلودگی "تروجان" و "بد افزار" هستند!